“Primordially Russian" (Russian art of the XVIII - early XX century)
09.05.2018
On the 10 May a brand new exhibition of Russian art will launch at the URMII, the Udmurt Republican Museum of Fine Arts. The exposition will feature Russian icons as well as around 40 paintings by famous Russian artists across the centuries including Apollinary Vasnetsov, Nikolai Dubovsky (chairman of the Society of Peredvizhniki artists), Alexei Bogolyubov (grandson of Alexander Radishchev), Socrates Vorobiev (the mentor of Ivan Shishkin) and Zinaida Serebryakova.

The history of Russian art is the history of a creative search aimed towards understanding the country’s cultural identity. Each work of art is in an interpretation of the world created by the artist. The Russian masters hence gave rise to a set of cultural myths about Russia, the "Russian myth" in the fine arts of the late 18th and early 20th centuries is a complex cultural fusion which incorporates images of folk tales and peasant life as well as dramatic pages of Russian history and the spiritual content of Orthodoxy.

This can also be observed during the period of radical breakdown of cultural foundations during the reign of Peter I, when the influence of the art of Western Europe was all-encompassing, and Russian artists, working even on secular portraits, created images according to the primordially Russian ideal of beauty.

The abolition of serfdom in Russia in the 60-70s is the XIX century elevated art to the status of a spiritual mentor, a moral compass of sorts. This is particularly evident in the work of Peredvizhniki, who often focused on the theme of Russian life in their work. The depictions of peasant life allowed the artists to convey the joys and sorrows of ordinary people.

The theme of Russian peasant life carried on into the the early twentieth century, where it was still one of the most popular themes in Russian art. Through the depictions of the common people, the artists aimed to express the true essence of human being rather than the falsity of civilization. Amongst these artists was Zinaida Serebryakova , one of the painters engaged in the development of the peasant themes. Her sketch "Peasant woman in a red sarafan", likely created as a study for her famous panting "The Harvest" (1915), accurately reflects the influence and atmosphere of folk culture in painting.

Serebryakova_Harvest_1915
Zinaida Serebryakova, The Harvest,1915
Зинаида Серебрякова, «Жатва», 1915

«Исконно русское» — русское искусство XVIII - начала XX века

10 мая в УРМИИ, Удмуртском республиканском музее изобразительных искусств открывается новая выставка русской живописи. В экспозиции будут представлены русские иконы, а также около 40 картин известных русских художников разных эпох: Аполлинария Васнецова, Николая Дубовского (председатель Общества художников-передвижников), Алексея Боголюбова (внук Александра Радищева), Сократа Воробьева (наставник Ивана Шишкина) и Зинаиды Серебряковой.

История русского искусства — история творческого поиска, направленного на осмысление культурной самобытности страны. Каждое произведение является интерпретацией мира, созданного художником. Таким образом, русские мастера постепенно создавали культурное наследие России. «Русский миф» в изобразительном искусстве конца 18-го и начала 20-го веков — это сложное культурное сплетение, включающее образы народных сказок, крестьянской жизни, а также драматических событий русской истории и духовного содержания Православия.

Эту же тенденцию можно проследить и в период ломки культурных устоев во времена правления Петра I, когда влияние искусства Западной Европы было всеохватывающим. Русские художники, работая даже над светскими портретами, создавали изображения в соответствии с исконно русскими идеалами красоты.

С отменой крепостного права в России в 60-70-е XIX века искусство продолжало нести в себе духовное и нравственное начало, при этом обладая просветительским характером. Это особенно заметно в работах художников «Передвижников», которые часто черпали вдохновение из темы русского быта. Изображения крестьянской жизни давали художникам возможность передавать радости и печали простых русских людей.

Тема русской крестьянской жизни продолжается и в начале двадцатого века, где она по-прежнему остается одной из популярных тем в изобразительном искусстве. Изображая простых людей, художники стремились выразить истинную сущность человека. Среди таких художников была Зинаида Серебрякова, одна из живописцев, занимающихся развитием крестьянской темы. Ее эскиз «Крестьянка в красном сарафане», вероятно, созданная в качестве этюда к ее знаменитой картине «Жатва» (1915), точно отражает влияние и атмосферу народной культуры в Русской живописи.