15th century Russian icons from Italy
21.05.2018
Iconography is a kind of medieval painting, religious in themes and subjects and iconic in purpose. In the most general sense, iconography is the creation of sacred images intended to mediate between the divine and earthly worlds, whether facilitating for individual prayer or in the course of Christian worship. Icons are considered one of the manifestations of divine truth.

However, despite the icon’s religious background, it is still a form of painting, and although spiritual in nature, it has penetrated into the general Russian art history and its influence can be observed throughout the development of the Russian art tradition.

At the “Last Futurist Exhibition of Paintings: 0.10” Malevich exhibits the Black Square for the first time, the painting is displayed high up on the wall in the corner of the room, amongst other various Suprematist compositions — exactly in the way the icon of the Virgin is usually displayed in public and private places in pre-revolutionary Russia. The influence of the icon can also be detected in the works of other Russian painters of the early 20th century, such as Kandinsky, Chagall or Jawlensky, and one of the founders of Constructivism, Vladimir Tatlin, who began his career as an icon painter.

The exhibition at the Russian Museum, will present three Russian icons dating back to the 15th and early 16th centuries from the collection of the group Intesa Sanpaolo, one of the most important collections of sacred Russian art outside of Russia, held in the Palazzo Leoni Montanari in Vicenza. The featured icons are the “First Ecumenical Council of Nicaea” (Novgorod, late 15th century), “Five Feasts and Saints” (Vologda, the late 15th / early 16th century), and “Nativity” (Novgorod, ca. 1475).

The exhibition will run from 23 May to 25 June 2018.

Рождество Христово. Новгород, ок. 1475. Дерево, темпера, 58,5 x 43,6 см. Коллекция Интеза Санпаоло, Галерея Италии, палаццо Леони Монтанари, Виченца.
 “Nativity” (Novgorod, ca. 1475)
«Рождество Христово» (Новгород, ок. 1475)

Русские иконы XV века из Италии

Иконография — вид средневековой живописи, религиозной по темам и культовой по назначению. В самом общем смысле, иконография — это создание священных образов, предназначенных для посредничества между божественным и земным мирами, будь то содействие индивидуальной молитве или христианскому богослужению. Иконы считаются одним из проявлений божественной истины.

Однако, несмотря на религиозное происхождение иконы, она по-прежнему является формой живописи. Хотя и духовная по своей природе, она проникла в общую историю русского искусства и ее влияние можно проследить на протяжении развития русской художественной традиции.

На «Последней футуристической выставке картин: 0,10» Малевич впервые демонстрирует «Черный Квадрат». Художник помещает картину высоко на стене в углу комнаты среди других супрематичных композиций, точно таким же образом, как икону Богородицы часто показывают в общественных и частных местах в дореволюционной России. Влияние иконы можно обнаружить и в произведениях других русских художников начала XX века, таких как Кандинского, Шагала, Явленского и одного из основателей конструктивизма Владимира Татлина, который начал свою карьеру в качестве иконописца.

Выставка в Русском музее представит три русские иконы, относящиеся к XV и началу XVI вв. из коллекции группы Intesa Sanpaolo, одной из самых важных коллекций священного русского искусства за пределами России, хранящейся в Palazzo Leoni Montanari в Виченце. Представленными иконами являются «Первый Вселенский собор в Никее» (Новгород, конец XV века), «Пять праздников и святые» (Вологда, конец XV — начало XVI века) и «Рождество Христово» (Новгород, ок. 1475).

Выставка будет проходить с 23 мая по 25 июня 2018 года.