Russian Art Week: Christie's
04.06.2018

Auction overview

Christie’s is the market leader in Russian works of art, including works of Fabergé, porcelain, bronze, silver, and objects of art. Each year as per tradition, the audition house participates in the London Russian Art Week with its top lots.

The Christie’s auctions, first one at 10:30 (Lots 1 - 126) and the second later at 14:00, (Lots 201 - 394) will be the first in line at the Russian Art Week of 2018.
The auctions feature a total of 320 lots including paintings as well as icons, porcelain, jewelry and other decorative objects.

The fine art portion of the auction includes works by Konstantin Somov, Ivan Aivazovsky, Ivan Pokhitonov, Nikolai Samokish, Konstantin Filippov, Nicholas Roerich, Zinaida Serebriakova, Dmitry Stelletsky, Boris Grigoriev, Yuki Annenkov, Konstantin Korovin, Mikhail Larionov, Pavel Tchelitchew, Evgeny Rukhin, Anatoly Zverev, Oleg Tselkov, Vladimir Nemukhin, Vladimir Yakovlev, Oscar Rabin, Valentin Vorobiev and others.

Обзор аукциона

Christie's является лидером рынка по продаже произведений русского искусства, включая живопись, работы Фаберже, а также изделия из фарфора, бронзы и серебра. Каждый год аукционный дом традиционно участвует в Лондонской неделе Russian Art Week.

Аукционы Christie's, первый в 10:30 (лоты 1 - 126), а второй - в 14:00 (Лот 201 - 394), будут первыми на Russian Art Week 2018 года. На аукционах представлено в общей сложности 320 лотов, включая картины, иконы, фарфор, ювелирные украшения и другие декоративные предметы.

На аукционах представлены произведения Константина Сомова, Ивана Айвазовского, Ивана Похитонова, Николая Самокиша, Константина Филиппова, Николая Рериха, Зинаиды Серебряковой, Дмитрия Стеллецкого, Бориса Григорьева, Юрия Анненкова, Константина Коровина, Михаила Ларионова, Павла Челищева, Евгения Рухина, Анатолия Зверева, Олега Целкова, Владимира Немухина, Владимира Яковлева, Оскара Рабина, Валентина Воробьева и других мастеров.



Lot 1
Konstantin Somov (1869-1939)
Self-portrait

According to the artist’s diary Somov worked on this self-portrait from 12th-21st March 1933. The record furthermore reveals the materials used, lead and colour pencils, as well as the reason for its creation: it was created at the request of Boris Snejkovsky, for whom it was intended to be a gift. In a later letter to his sister, the artist describes this work in further detail: “This came out extremely unlike me... Due to the softness of pencil and the particularity of this technique, I look somewhat younger.”

Согласно дневнику художника, Сомов работал над этим автопортретом с 12 по 21 марта 1933 года. Кроме того, архивные данные свидетельствуют об используемых материалах (свинцовые и цветные карандаши), а также о причине его создания: работа была написана по просьбе и в подарок Борису Снейковскому. В более позднем письме к своей сестре художник подробнее описывает эту работу: «Это получилось очень не похоже на меня ... Из-за мягкости карандаша и особенности этой техники я выгляжу несколько моложе».

Estimate: GBP 8,000 - GBP 12,000
Price realised: GBP 172,500



Lot 43
Boris Grigoriev (1886-1939)
La Mère Agathe

La Mère Agathe was painted in the summer of 1924 which Grigoriev spent together with his family in one of the most picturesque areas of Brittany – Finistére, which is Latin for “end of the earth”. La Mère Agathe is a depiction of an elderly Breton woman sat in a chair. Her simple dark dress, the black headpiece, and well-ironed white collar create a stark contrast between the figure of the sitter and the interior of he home. Although it is clear that Grigoriev painted from life, the artist would often embellish the portraits with typical features of local men and women of Brittany.

«La Mère Agathe» была написана летом 1924 года, который Григорьев провел вместе со своей семьей в одном из самых живописных районов Бретани, Финистер, что в переводе с латыни означает «конец земли». «La Mère Agathe» — изображение пожилой бретонки сидящей в кресле. Ее простое темное платье, черный головной убор и хорошо разглаженный белый воротник создают резкий контраст между фигурой и интерьером комнаты. Хотя известно, что Григорьев рисовал с натуры, художник часто украшал портреты типичными чертами местных жителей.

Estimate: GBP 250,000 - GBP 350,000
Price realised: GBP 368,750



Lot 42
Dmitry Stelletsky (1875-1947)
The Hunt

Inspired by the revival of the interest in Russian folk art at the beginning of the twentieth century, Stelletsky incorporated the theme of Old Russia throughout his artistic repertoire. The colorful and dramatic composition of The Hunt is set around a lake, the circular shape of which evokes the khorovod, the traditional Slavic folk dance performed by the maidens on the right. The young shepherd is distracted from his duties by he beauty of the maidens, while his flock of sheep are resting in the middle of the composition.

Вдохновленный возрождением интереса к русскому народному искусству в начале двадцатого века, Стеллецкий включил тему старой Руси в свой художественный репертуар. Действие красочной и драматичной картины «Охота» разворачивается вокруг озера — округленная форма композиции напоминает хоровод, который танцуют девушки справа. Молодой пастух, отвлеченный от своих обязанностей и завороженный красотой девиц, наблюдает за танцовщицами, а его стадо отдыхает в центре полотна.

Estimate: GBP 40,000 - GBP 60,000
Price realised: GBP 156,250



Lot 51
Yuri Annenkov (1889-1974)
L'Arc de Triomphe

Annenkov left the USSR just as he was able to gain widespread recognition for his work. In early September 1924, he settled in Paris where he rapidly became renowned for his artistic talent. During his stay in Paris, Annenkov’s style and priorities changed dramatically. L’Arc de Triomphe is a typical example of Annenkov’s new manner of painting: it’s a schematic drawing, similar to a blueprint which briefly outlines the monument, some windows of houses, several trees and a lone street light.

Юрий Анненков покинул СССР после широкого признания на пике своей карьеры. В начале сентября 1924 года он поселился в Париже, где быстро завоевал уважение за свои художественные достижения и талант. Во время пребывания в Париже стиль и приоритеты художника резко изменились. «Триумфальная арка» — типичный пример новой манеры живописи Анненкова: схематический рисунок изображающий сам памятник, несколько окон домов позади, пару деревьев и одинокий уличный фонарь.

Estimate: GBP 100,000 - GBP 150,000
Price realised: GBP 175,000



Lot 126
Oleg Tselkov (b. 1934)
Portrait of group with watermelon

Oleg Tselkov is one of the leading figures of Soviet unofficial art. The artist developed a distinguished and easily recognisable artistic language, despite the constraints of the oppressive regime. He continued to develop his work in the Soviet Union as well as during his immigration to France in 1977. Tselkov’s striking painting “Group portrait with watermelon” is a splendid example of the artist’s way of representing violence through the use of theatre. He incorporates the masks borrowed from the Commedia dell’arte in this bright yet menacing depiction of the self-satisfied figures which have slashed open the flesh of a watermelon, the image of which has often been used in Russian art and literature — being considered a prized fruit.

Олег Целков — одна из ведущих фигур советского неофициального искусства. Художник сумел разработать выдающийся и легко узнаваемый художественный язык, несмотря на ограничения репрессивного режима. Он продолжал развивать свой уникальный стиль в Советском Союзе, а также после иммиграции во Францию ​​в 1977 году. Поразительная картина Целкова «Групповой портрет с арбузом» является прекрасным примером того, как художник демонстрирует насилие используя театральную символику. Целков использует  маски из Commedia dell'arte на ярких, но угрожающих фигурах, разрезавших плоть арбуза, изображение которого часто использовалось в русском искусстве и литературе.

Estimate: GBP 150,000 - GBP 200,000
Price realised: GBP 187,500



Lot 28
Ivan Aivazovsky (1817-1900)
The coast of Koktebel, Crimea

The famous artist Ivan Aivazovsky never ceased to impress the viewers with his striking compositions which invariably captured the infinite majesty and power of the sea in all of its breathtaking variations. In “The Coast of Koktebel, Crimea” Aivazovsky has masterfully captured the moment just before the storm: the waves are gaining momentum before turning into a culmination of white froth, the dark mountains in the background nearly merge with the unruly skies, and the uneasy seagulls suggest the impending storm. In contrast, the two figures on the sandy beach are engaged in conversation, as if oblivious to the rapidly approaching tempest.

Знаменитый художник Иван Айвазовский никогда не переставал впечатлять зрителей своими поразительными композициями, отражающими бесконечное величие и мощь моря во всех его вариациях. На картине «Побережье Коктебеля, Крым» Айвазовский мастерски запечатлел момент перед бурей: волны постепенно набирают силу, превращаясь в белую пену, темные горы на заднем плане почти сливаются с непослушными небесами, а беспокойные чайки предвещают надвигающийся шторм. Между тем, две фигуры на песчаном пляже увлечены разговором, не замечая стремительно приближающуюся бурю.

Estimate: GBP 100,000 - GBP 150,000
Price realised: GBP 200,000



Lot 52
Alexandre Iacovleff (1887-1938)
A dancer in Spanish costume

This large-scale, life-sized figure, graceful and determined, Alexandre Iacovleff’s dancer is a model of elegance, grace and charisma. The contrast between the smooth skin of the figure and the black floral-patterned lace, intensifies the visual impact of the work – the model turns into a statue, a goddess-like figure to be admired. A dancer in Spanish costume, a rather rare example of Iacovleff’s grand portraiture in private hands, encompasses Iacovleff’s very distinctive blend of Russian Neo-Classicism with the sensibilities of stylised Art Deco.

Это крупномасштабное полотно изображает в натуральную величину изящную и решительную танцовщицу — модель элегантности, изящества и харизмы. Контраст между гладкой кожей фигуры и черным кружевным цветочным рисунком мантильи усиливает визуальное воздействие: танцовщица превращается в статую, похожую на богиню. «Танцовщица в испанском костюме» довольно редкий пример грандиозных портретов Яковлева находящихся в частных коллекциях, отражает свойственную художнику своеобразную смесь русского неоклассицизма с чувствительностью стилизованного арт-деко.

Estimate: GBP 400,000 - GBP 600,000
Price realised: GBP 1,112,750

Auction results
The auction concluded with a sale total including buyer’s premium of GBP 4,524,875 — short of last year’s total of GBP 5,050,750.

84 out of 126 lots sold, most of which surpassed the original estimates. The lots which fetched the highest price included the Lot 52 A dancer in Spanish costume, which sold for GBP 1,112,750, Lot 43 La Mère Agathe which sold for GBP 368,750 and Lot 28 The coast of Koktebel, Crimea which sold for GBP 200,000.

Here is the full list of the auction results including lot numbers and prices in British pounds, rounded to the nearest British pound. The unsold lots are not reflected in the sales list.

Результаты аукциона
Аукцион завершился с общей суммой продаж, включая премию покупателя, в размере £ 4,524,875, что меньше прошлогодних £ 5,050,750.

Было продано 84 из 126 лотов, большинство из них превзошли эстимейты. Самыми дорогими лотами оказались «Танцовщица в испанском костюме» ( £ 1,121,750), «La Mère Agathe» ( £ 368,750) и «Побережье Коктебеля, Крым» ( £ 200,000).

Вот полный список результатов аукциона, включая номера лотов и цены в фунтах стерлингов. Непроданные лоты в в список не включены.