Russian Art Week: Sotheby’s
05.06.2018
Auction overview

The Sotheby’s auction house is the second auction in line at the London Russian Art Week 2018. Following the two successful Christie’s auctions yesterday, Sotheby’s presents several lucrative lots in today’s sale.

The highlights include but are not limited to Kazimir Malevich’s The Secret of Temptation, a rare gouache with impeccable provenance from the artist’s short Symbolist period. Two stunning works from 1922 by Vasily Shukhaev and Alexander Yakovlev, as well as Petr Smukrovich’s candid Toilette and Konstantin Korovin’s House in Gurzuf, both of which are dated 1913.

Alexander Yakovlev’s lifesize Harlequin, 1922, appears in the sale following Yakovlev’s Dancer in Spanish costume from yesterday’s Christie’s auction.
Furthermore there are several works by the landscape master Ivan Aivazovsky, among these is the Chapel by the Coast in a Moonlit Night from 1851, which has remained in the same collection for over a century.

Another group of works for sale are by Pavel Tchelitchew from the collection of Seymour Stein. The last items in the sale are a selection of Soviet paintings from the collection of Raymond and Susan Johnson including works by Vladimir Stozharov, Tkachev brothers, and a section of unofficial Soviet art.

Обзор аукциона

Аукционный дом Sotheby's представляет второй аукцион на Лондонской неделе Russian Art Week 2018 года. После вчерашних успешных продаж на Christie's, сегодня Sotheby's выставляет на торги множество привлекательных лотов.

Среди топ лотов: «Тайна искушения» Казимира Малевича, редкая гуашь с безупречным происхождением из короткого символического периода художника, две потрясающие работы Василия Шухаева и Александра Яковлева 1922 года, откровенная работа «Туалет» Петра Смукровича и «Дом в Гурзуфе» Константина Коровина — обе картины датированы 1913 годом.

Кроме того, на аукционе есть несколько работ пейзажного мастера Ивана Айвазовского, среди которых «Часовня у берега в лунную ночь» 1851 года, которая уже целый век хранилась в одной частной коллекции.

Sotheby’s также предлагает работы Павела Челищева из коллекции Сеймура Штаина и советские картины из коллекции Раймонда и Сьюзан Джонсон, в том числе работы Владимира Стожарова, братьев Ткачевых и картины неофициального советского искусства.

Auction highlights


Lot 60
Vasily Ivanovich Shukhaev
Russian Landscape

This particular painting belongs to a series of Finnish landscapes the artist painted in 1920 during his one year stay in Finland while he was waiting for his visa and other documents from his friend and fellow artist Alexander Yakovlev who had already been living in Paris at that time. Shukhaev‘s Finnish period was short but incredibly influential on his practice. Not only did the Finnish countryside influence the artist to try his hand at landscape painting, but the paintings of the village Mustamäki also begin to show the influences of neoclassicism in the artist’s work. The painting was finished in Paris in 1922, and although clearly influenced by the Finnish landscape, the artist decided to call it Russian Landscape or as noted in archival material, Russian Landscape (Provinces).

Эта картина относится к серии финских пейзажей, написанных художником в 1920 году во время его пребывания в Финляндии, в то время как он ждал визы и других документов от своего друга, художника Александра Яковлева проживавшего в то время в Париже. Финский период Шухаева был коротким, но невероятно влиятельным на его практику. Деревенские ландшафты подтолкнули художника в направлении пейзажной живописи, и в картинах из деревни Мустамяки начинает проявляться влияние неоклассицизма в творчестве мастера. Картина была закончена в Париже в 1922 году. Хотя она явно была вдохновлена финским пейзажем, художник решил назвать ее «Русским пейзажем» или, как отмечено в архивных материалах, «Русский пейзаж (Провинции)».

Estimate: £250,000–300,000
Price realised: £418,000


Lot 64
Kazimir Malevich
The Secret of Temptation with Portrait of Ivan Kliun on the Verso

Malevich exhibited his “The Yellow Series”, “The White Series” and “The Red Series” at the Moscow Salon in 1911. The Secret of Temptation is part of the artist’s Yellow Series which is the earliest of the three, painted by the young artist in 1907–08. The Yellow Series is overwhelmingly religious in themes, featuring other titles such as The Holy Ones, Angels, Prayer and Angels Carrying a Deceased Soul to Heaven. Although angels are traditionally depicted as asexual beings in Christian art, the young Malevich challenges these sensibilities which is evident in both the title and the artist’s approach to the subject. The bright picture depicts the naked women in a golden heavenly landscape, children playing in the background and the figure on the right appears to be a primordial creation before the division of the sexes.

В 1911 году на выставке в Москве Малевич представил «Желтую серию», «Белую серию» и «Красную серию» работ. «Секрет искушения» относится к желтой серии, которая является самой ранней из трех, написанной молодым художником в 1907-08. Желтая серия, сильно религиозная по тематике, включает такие картины как «Святые», «Ангелы», «Молитва» и «Ангелы, несущие умершую душу на небеса». Хотя ангелы традиционно изображаются как бесполые существа в христианском искусстве, молодой Малевич бросает вызов этим идеям, что проявляется как в названии, так и в подходе художника к предмету. На яркой картине изображены обнаженные женщины на золотом небесном пейзаже, дети, играющие на заднем плане, а фигура справа кажется изначальным прототипом человека перед разделением полов.

Estimate: £250,000–350,000
Price realised: UNSOLD


Lot 74
Pavel Tchelitchew
Excelsior

In 1934 Tchelitchew got invited by the English Surrealist patron Edward James to spend the summer in his Sussex estate, the West Dean. Tchelitchew was going through a rough patch in his career, unable to sell work aside from portraits of English society figures. For Tchelitchew, West Dean reminded him of the carefree summers of his childhood which had been spent at the family estate of Dubrovka. During his stay, the artist had been introduced to the young poet Charles Henri Ford who quickly became his new lover. Ford’s presence in Tchelitchew’s life did not only cause ripples in his social circle, James was not a fan of Ford’s controversial writing, but also changed the course of Tchelitchew’s art. Before their meeting, the artist would rarely depict faces often leaving them blank aside from commissioned society portraits. However Ford’s boyish beauty influenced a change in Tchelitchew’s art, as if he had found inspiration for work he was unable to produce before.

В 1934 году Челищев был приглашен английским покровителем сюрреалистов Эдвардом Джеймсом, провести лето в его поместье в Сассексе, Западном Дине. Челищев в то время переживал спад популярности своих работ, продавая лишь заказанные портреты Английского общества. Челищеву Западный Дин напомнил о беззаботном детском летнем времени в фамильном имении Дубровки. Во время своего пребывания художник познакомился с молодым поэтом Чарльзом Анри Фордом, который вскоре стал его новым любовником. Присутствие Форда в жизни Челищева вызвало не только ряд колебаний в круге его общения, поскольку Джеймс не был поклонником откровенной манеры письма Форда, но и изменило живопись Челищева. До их встречи художник редко изображал лица, однако мальчишеская красота Форда придала Челищеву вдохновение для новых достижений в работе.

Estimate: £250,00–350,000
Price realised: £418,000


Lot 37
Petr Iosidovich Smukrovich
Toilette

This beautiful large-scale painting was first presented at the 1913 graduation show at the Imperial Academy of Arts. The picture was highlighted in the Apollon, dubbed as the most accomplished work of the year receiving praise for its technique and virtuosity. Although Smukrovich’s noble family roots eventually caused the artist problems under the Bolshevik rule, this painting was executed during a time when the artist was free to experiment with bright colors, rich materials and the popular mistress-servant motif which resulted in the Russified version of Edouard Mandy’s Olympia (1863).

Эта привлекательная крупномасштабная работа была впервые представлена ​​на выпускном шоу в Императорской Академии Художеств в 1913 году. Картина была упомянута в журнале «Аполлоне» и названа самым успешным произведением года, получив похвалу за технику и виртуозность. В отличие от проблемного периода большевистского правления,эта картина была написана в то время, когда Смукрович был свободен экспериментировать с яркими красками и популярным мотивом, в результате чего художник и написал русифицированную версию Олимпии (1863) Эдуарда Мане.

Estimate: £200,000–300,000
Price realised: UNSOLD


Lot 44
Mikhail Vasilievich Nesterov
A lonely woman

The early 1920s was a period of material hardships for artist Mikhail Nesterov. Although Nesterov went through a period of withdrawal, he found solace in painting and created several works including A lonely woman and it’s male counterpart The Thinker: Portrait of Ivan Ilyin. The present lot was one of the nine paintings exhibited by the artist at the remarkable Russian Art Exhibition in New York in 1924.

Начало 1920-х годов было периодом материальных трудностей для художника Михаила Нестерова. Несмотря на жизненные тяготы он находил утешение в живописи и создал несколько работ в этот период, в том числе «Одинокую женщину» и мужской двойник картины «Мыслитель: портрет Ивана Ильина». Этот лот был одной из девяти картин, выставленных художником на замечательной Русской Художественной Выставке в Нью-Йорке в 1924 году.

Estimate: £200,000–300,000
Price realised: £370,000


Lot 117
Petr Petrovich Konchalovsky
Yellow dacha, Kuntsevo

The painting alludes to Kuntsevo, the popular summer resort favored by many Moscovites since there early 19th century including such creatives as Leo Tolstoy, Alexei Savrasov and Petr Tchaikovsky. Even Pavel Tretyakov, the founder of the famous Tretyakov Gallery, had a dacha here. The present lot is from a series of paintings the artist executed in 1919 during a summer stay in Kuntsevo.

Картина изображает популярный летний курорт Кунцево, который предпочитали многие москвичи с начала XIX века, включая такие творческие личности, как Лев Толстой, Алексей Саврасов и Петр Чайковский. Даже у Павла Третьякова, основателя знаменитой Третьяковской галереи, была дача в Кунцево. Этот лот из серии картин художника, выполненных в 1919 году во время его ежегодного летнего пребывания в Кунцево.

Estimate: £180,000–250,000
Price realised: £298,000


Lot 14
Ivan Aivazovsky
Chapel by the coast on a moonlit night

This painting by the master painter Ivan Aivazovsky has a long history in the possession of the same family over 100 years after being originally acquired by Norwegian businessman Jacob Andreas Whist in mid-1910s. Whist had moved to Russia, opening the St Petersburg branch of the Norwegian travel agency Bennets in 1915. However in 1917 due to political turmoil, following persecution and interpretation, he was forced to leave the country. The entrepreneur managed to save his belongings, including the present lot, by having them shipped to Oslo with the help of his older brother Ole.

Эта картина Айвазовского принадлежала одной семье более 100 лет после того, как она была приобретена норвежским бизнесменом Яковом Андреасом Вистом в середине 1910-х годов. Вист переехал в Россию, открыв в 1915 году петербургский филиал норвежского туристического агентства Bennets. Однако в 1917 году из-за политической нестабильности и преследования, он был вынужден покинуть страну. Предпринимателю удалось спасти свои вещи, в том числе и эту картину, путем их отправки в Осло с помощью своего старшего брата Оле.

Estimate: £180,000–250,000
Price realised: £225,000


Lot 61
Alexander Yakovlev
Harlequin

Yakovlev was heavily influenced by the theme of theatre in his work. When the artist arrived in Paris in 1919 after spending time in East Asia, he brought with him several drawings and paintings inspired by the Japanese art of Kabuki and Chinese theatre. The European Commedia dell'arte too served as an influence in the artist’s work. During his time at the Imperial Academy, Yakovlev and his close friend fellow artist Shukhaev painted themselves as Harlequin and Pierrot in their famous double portrait, now at the State Russian Museum in St Petersburg.

Яковлев увлекался темой театра в своем творчестве. Когда художник прибыл в Париж в 1919 году, до этого проведя время в Восточной Азии, он привез с собой несколько рисунков и картин, вдохновленных японским Кабуки и китайским театром. Европейская commedia dell'arte также повлияла на творчестве художника. Во время своего пребывания в Императорской Академии Яковлев и его близкий друг-художник Шухаев написали себя как Арлекин и Пьеро в их знаменитом двойном портрете, находящемся в Государственном Русском музее в Санкт-Петербурге

Estimate: £150,000–200,000
Price realised: £730,000

Auction results

The auction concluded with a sale total including buyer’s premium of GBP 6,885,125. 130 out of 207 lots sold with Lot 61, Yakovlev’s Harlequin at £730,000, Lot 60, Shukhaev’s Russian Landscape at £418,000 and Lot 74, Pavel Tchelitchew’s Exelsior at £418,000 were the highest selling lots. Although a several lots remained unsold, including some of the auction highlights, the overall realised prices once again exceeded the estimates.

Meanwhile, two of the lots were retracted from the morning auction as the authenticity of the Lot 205, Still life with crab and Lot 204 which featured three bronze sculptures, were challenged by the living artist Mikhail Shemyakin.

Here is the full <a href="http://www.sothebys.com/en/auctions/results.results.sale.pdf/2018/russian-pictures-l18112.pdf">list </a> of the auction results including lot numbers and prices in British pounds, rounded to the nearest British pound. The unsold or retracted lots are not reflected in the sales list.