Dadaism and Russian avant-garde in Spain
12.06.2018
The exhibition “Russian Dadaism 1914 — 1915” will officially launch tomorrow at Madrid’s Museo Reina Sofia. The exposition features 500 works, including 250 paintings, collages and drawings, 150 documents and publications and 22 film and audio recordings.

“Russian Dadaism 1914 — 1915” is a dive into the Russian avant-garde through the canons of the Dadaist movement. Furthermore, according to Manuel Borja-Villel, the director of Reina Sofia, the material featured in the exhibition offers a different vision of modernity.

The curators have split the show into several sections — the exhibition begins in 1914, the first part is dedicated to WWI and the years leading up to the Russian revolution. It addresses the impact the war had on Europe and its artists, who rejected and suffered from it.

The second section focuses on the years between 1917 — 1924, addressing the events from the Russian revolution to Lenin’s eventual death. The last section is dedicated to the “dada bridge” which dissects the relationship between the Russian avant-garde and the main focal points of the Dadaist movement.

The exhibition essentially encapsulates the political implications of the WWI, the Russian revolution, and the transition from Lenin to Stalin through performances, anti-war campaigns and the rejection of the classical and established through the means of experimentation, innovation and the juxtaposition of verbal and visual art.

Some of the artists featured at the exposition in Reina Sofia are Nathan Altman, Ivan Kliun, Gustav Klutsis, El Lissitzky, Kazimir Malevich, Vladimir Mayakovsky, Ivan Puni, Aleksandr Rodchenko, Olga Rozanova, Vdimir Tatlin, Natalia Goncharova and Man Ray. Many of the works shown will be exhibited in Madrid for the first time.

The exhibition will run until October 22 at Museo Reina Sofia in Madrid, Spain.

Ivan Puni, Le Coiffeur, 1915, Centre Pompidou

Futurism in a village, 1914. Watercolour on paper. 30.5 x 25.2 cm. Vladimir Dahl Russian State Literary Museum

Дадаизм и русский авангард в Испании

Выставка «Русский дадаизм 1914 — 1915» официально открывается завтра в Мадридском музее Рейна София. В экспозиции будет представлено 500 работ, в том числе 250 картин, коллажей и рисунков, 150 документов и публикаций а также 22 фильма и аудиозаписей.

«Русский дадаизм 1914 — 1915» является отражением русского авангарда через каноны дадаистского движения. Кроме того, по словам Мануэля Борха-Виллеля, директора музея, материал представленный на выставке предлагает иное восприятие современности.

Кураторы разделили шоу на три раздела — выставка начинается в 1914 году и отражает период от Первой Мировой войны до Русской революции. В нем рассматриваются последствия войны для Европы и ее художников, которые противились и страдали от нее.

Второй раздел посвящен периоду между 1917 и 1924 годами и рассматривает события от русской революции до смерти Ленина.

Последний раздел посвящен «мосту дада», который анализирует сопоставление русского авангарда с движением дадаистов.

Выставка, по сути, изучает политические последствия Первой мировой войны, Русской революции и переход страны от Ленина к Сталину через выступления, антивоенные кампании и отказ от классики и уставов с помощью экспериментов, инноваций и сопоставления словесного и изобразительного искусств.

Некоторые из художников, представленных на выставке в Рейне София — Натан Альтман, Иван Клюн, Густав Клуцис, Эль Лисицкий, Казимир Малевич, Владимир Маяковский, Иван Пуни, Александр Родченко, Ольга Розанова, Вдимир Татлин, Наталья Гончарова и Ман Рэй. Многие из показанных работ будут представлены в Мадриде впервые.

Выставка продлится до 22 октября в Музее Рейна София в Мадриде, Испания.