Experts have given a new attribution to the masterpiece by Karl Bryullov. Who is the mysterious sitter?
17.07.2018
The solo-painting exhibition at the Russian Museum will feature the one of a kind, complete portrait of a member of the Russian royal family — the portrait of the Grand Duchess Alexandra Nikolaevna, daughter of Nicholas I.

The painting itself is noteworthy for its great detail, soft character and a lyric atmosphere. In fact it’s considered one of the best examples of the great master’s private portraits. However until recently it was believed that the the painting which dates back to the 1830s, in the collection of the Russian Museum, was in fact a portrait of an Ulyana M. Smirnova. Originally, the picture was simply referred to as “female portrait”.

The canvas is not just rare, but in fact the only portrait of a member of the Russian imperial family executed by the master. Although it’s missing the artist’s signature, there have been no doubts among the specialists in regards to the picture’s authenticity. The painting arrived at the Russian Museum in 1920, prior to that it had been kept in the collection of the Great Duke Konstantin Konstantinovich at the Marble Palace.

Recently, experts have completely revised the attribution of the portrait and the exhibition at the Museum will offer the visitor a chance to follow the discovery of the true identity of the sitter, step by step. Because this is the only known case of Bryullov painting a portrait of the member of the Imperial family, the discovery and correct attribution is unique and significant in its historical nature.

The exhibition will run from 9 August to 1 October 2018.


Portrait of the Grand Duchess Alexandra Nikolaevna, previously known as «Portrait Of U. M. Smirnova»

Эксперты сделали новое определение персонажа шедевра Карла Брюллова. Кем оказалась таинственная незнакомка?

На выставке в Русском музее будет представлен единственный в своем роде законченный портрет члена императорской семьи кисти Карла Брюллова — портрет великой княжны Александры Николаевны, младшей дочери Николая I.

Сама по себе картина примечательна своей завершенностью, высокой степенью внимания к деталям, мягким характером и лирической атмосферой. На самом деле это произведение считается одним из лучших частных портретов великого мастера. Однако до недавнего времени считалось, что картина 30х годов XIX века в коллекции Русского музея была портретом некой Ульяны М. Смирновой. А первоначально картина называлась просто «женский портрет».

Холст не только редок, но и фактически является единственным портретом члена русской императорской семьи, выполненный Брюлловым . Несмотря на отсутствие подписи художника, у специалистов не было сомнений относительно авторства картины. Полотно прибыло в Русский музей в 1920 году, а до того оно хранилась в Мраморном дворце в коллекции Великого Князя Константина Константиновича.

Недавно эксперты полностью пересмотрели атрибуцию портрета, и выставка в Музее предложит посетителю возможность шаг за шагом проследить за открытием истинной личности таинственной незнакомки. Поскольку этот портрет члена императорской семьи уникален, правильная атрибуция значительна в историческом смысле.

Выставка будет проходить с 9 августа по 1 октября 2018 года.