Russian Dada in Spain
31.07.2018
The Museo Reina Sofia in Madrid is hosting an exhibition with a peculiar title “Russian Dada 1914 — 1924”. It is generally considered that Dadaism never took off in Russia, hence making this project all the more intriguing.

The exposition focuses on the exploration of the footprint this movement left in the history of Russian art. It features over 250 works including Russian paintings, collages, books and films borrowed from both Russian as well as international collections. Some of the figures featured in Madrid are Nathan Altman, Vasily Yermilov, Ivan Klyun, Gustav Klucis, Alexei Kruchenykh, Kazimir Malevich, Alexei Morgunov, Ivan Puni, Alexander Rodchenko, Olga Rozanova as well as other artists of the Russian avant-garde. 

The exhibition is curated in a way which presents an alternative interpretation of the Russian version of Dada — the avant-garde. It is undeniably true that the two movements definitively share common traits such as absurdism, irony and nihilism — these are tools which are familiar to both Russian and Western artists. According to the curator, the exhibition aims to present Russian avant-garde through the prism of anti-art, typically associated with Dada.

The “Zaum” movement of Velimir Khlebnikov and Alexei Kruchenykh, and even some of Kazimir Malevich's works resonate with European Dadaism. Wassily Kandinsky served as an inspiration to the Zurich Dadaists and he even exhibited with them. Vladimir Tatlin on the other hand was the idol of the Dadaists in Germany, who wanted to produce a magazine named after the Russian constructivist. Alexander Arkhipenko’s sculptures were considered kin to the ready-mades of Marcel Duchamp. There are several other examples to make this case, Russian musician and artist Yefim Golyshev was a member of the dada movement in Berlin, while artists Sergei Sharshun and Ilya Zdanevich participated in the Dadaist exhibitions in Paris.

The first part of the exhibition is concerned with the evolution of the Russian avant-garde from abstraction to the collage to the ready-made. The second part is dedicated to the revolutionary aesthetic and Lenin, and the last part of the exhibition focuses on the links between Russia and the European centers of Dadaism, Berlin and Paris.


In the street, by Olga Rozanova, 1915

Русский Дада в Испании

В Museo Reina Sofia в Мадриде проходит выставка со специфическим названием «Русский дада 1914 - 1924». Обычно считается, что дадаизм не прижился в России, что делает этот проект особенно интересным.

В экспозиции основное внимание уделяется изучению следа, оставленного этим движением, в истории Русского искусства. В нем представлено более 250 работ, в том числе картины, коллажи, книги и фильмы, заимствованных как из российских, так и из международных коллекций. Среди представленных в Мадриде авторов Натан Альтман, Василий Ермилов, Иван Клюн, Густав Клуцис, Алексей Крученых, Казимир Малевич, Алексей Моргунов, Иван Пуни, Александр Родченко, Ольга Розанова , а также другие художники русского авангарда. 

Выставка задумана таким образом, что она представляет собой альтернативную интерпретацию российской версии движения — Русского авангарда. Несомненно, что эти два направления имеют общие черты, такие как абсурдизм, ирония и нигилизм — это те самые инструменты, которые знакомы как русским, так и западным художникам. По словам куратора, выставка нацелена на то, чтобы представить русский авангард через призму анти-искусства, как правило, связанного с Дада.

«Заумь» Велимира Хлебникова и Алексея Крученых а также некоторые из произведений Казимира Малевича резонируют с европейским дадаизмом. Василий Кандинский служил вдохновением для дадаистов Цюриха, они даже выставлялись вместе. Владимир Татлин был кумиром дадаистов в Германии, которым очень хотелось создать журнал, названный в честь русского художника. Скульптуры Александра Архипенко близки редимейдам Марселя Дюшана. На самом деле есть множество других примеров: русский музыкант и художник Ефим Голышев участвовал в движении в Берлине, а художники Сергей Шаршун и Илья Зданевич участвовали в выставках в Париже.

Первая часть экспозиции посвящена эволюции русского авангарда от абстракции до коллажа и редимейда. Вторая часть освещает революционную эстетику и предполагаемую роль Ленина в становление движения. Последняя часть выставки посвящена связям между Россией и европейскими центрами дадаизма, Берлином и Парижем.