Meet the father of Russian avant-garde at the Tretyakov Gallery
06.08.2018
The Tretyakov Gallery is preparing a large retrospective of Mikhail Larionov, one of the founding fathers of Russian avant-garde and one of its acclaimed leaders.

Larionov had a big influence on the development of Russian art of the 20th century — he was a talented painter with a knack for experimentation and innovation. Today, the artist’s works are quintessential examples of Russian avant-garde and Larionov even developed his own movement while exploring abstraction, rayonism.

Rayonism represented one of the first steps toward the development of abstraction in Russia. Larionov exhibited one of the first Rayonist works, Glass, in 1912 and wrote the rayonist manifesto the same year, publishing it later in 1913. To explain rayonism, which was a conglomeration of Cubism, Futurism, and Orphism, Larionov described it as a movement concerned with spatial forms which are represented through the crossing of rays reflected, or emitted from various objects and surfaces.

The exposition consists of about 500 pieces illustrating the manifold oeuvre of the master as well as several areas of interest of Larionov the collector.
The Russian section of the exhibition will mostly feature paintings. In fact, the Tretyakov Gallery will present several iconic Larionov works including “The Garden” of the mid-1900s, works of the “Soldier series” of the 1910s, famous “Venuses” from different Russian museums, three pieces of the “Seasons” series reunited for the first time and even a few canvases which have never been exhibited in Russia before: the rayonist painting “Nocturne” (1913–1914) from the Tate and “Rayonist Sausages and Mackerel” (1912) from Museum Ludwig.

The French section of the exhibition features not only paintings but also a significant amount of graphic works. Some of these will be shown publicly for the first time. Furthermore, another part of the exhibition are the works which related to the Russian ballet, the artist worked closely with Diaghilev designing backdrops and decorations, consultant, choreograph and he even authored some librettos.

A special part of the exposition is dedicated to exploring the lesser known legacy of Larionov the collector. It will include the artist’s main areas of interest including Russian and Oriental lubok, children’s art, photographs of both Diaghilev-produced performances and Russian ballet shows in Monte Carlo. There is also a significant collection of material for the book on the history of ballet which Larionov was working on.

The exhibition brings together exhibits from various Russian collections as well as international museums including Museum Ludwig, Tate and Centre Pompidou.

The exhibition will run from 18 September 2018 to 20 January 2019.


Mikhail Larionov, Garden,

Отец Русского авангарда в Третьяковской галерее

Третьяковская галерея готовит большую ретроспективу Михаила Ларионова, одного из отцов-основателей Русского авангарда и знаменитого лидера легендарного движения.

Ларионов оказал большое влияние на развитие русского искусства 20-го века. Он был талантливым живописцем, экспериментатором и новатором. Сегодня произведения художника являются ярким примером работ Русского авангарда, и Ларионов даже развил собственное движение, исследуя абстракцию — Лучизм.

Лучизм представлял собой одну из первых ступеней развития абстракции в России. В 1912 году Ларионов выставил одну из первых работ в этом стиле под названием «Стекло», а в том же году написал манифест Лучизма, опубликовав его позднее в 1913 году. Ларионов описывал Лучизм, заимствовавший идеи Кубизма, Футуризма и Орфизма, как движение, связанное с идеей возникновения пространств и форм из пересечения отраженных лучей различных предметов.

Экспозиция состоит из около 500 экспонатов, иллюстрирующих многообразное творчество мастера, а также несколько областей, представляющих интерес для Ларионова-коллекционера.

В российском разделе выставки в основном будут представлены картины. Третьяковская галерея планирует показать несколько знаковых произведений Ларионова, в том числе «Сад» середины 1900-х годов, произведения «Солдатской серии» 1910-х годов, знаменитые «Венеры» из различных русских музеев, три воссоединившихся картины из серии «Времена года» и даже несколько полотен до сих пор не выставленных в России: лучисткий холст «Ноктюрн», 1913-1914 из Тейта и «Лучистая колбаса и скумбрия», 1912 из ​​Музея Людвига.

Французский раздел выставки отличается не только живописью, но и значительным количеством графических произведений. Некоторые из них будут показаны публично впервые. Кроме того, эта часть выставки представляет работы, связанные с русским балетом. Художник тесно сотрудничал с Дягилевым, работая как художник-декоратор, консультант, хореограф и автор либретто.

Особая часть экспозиции посвящена исследованию менее известного наследия Ларионова. Эта секция покажет основные интересы Ларионова-коллекционера: русский и восточный лубок, детские рисунки, фотографии спектаклей Дягилева и русских балетных шоу в Монте-Карло. Также на выставке будет представлен сборник материалов для книги по истории балета, над которой работал Ларионов.

В экспозиции собраны экспонаты из различных российских коллекций, а также международных музеев включая Музей Людвига, Тейт и Центр Помпиду.

Выставка будет проходить с 18 сентября 2018 года по 20 января 2019 года.