Overshadowed master finally receives well-deserved recognition
07.08.2018

The preliminary sketch for the painting of the dome of St. Isaac's Cathedral by Peter Basin is on display for the visitors of the Cathedral.

Whenever discussing the beautifully executed paintings of the St. Isaac’s Cathedral, usually the artists being praised for this impressive feat are the famous Karl Bryullov and Fyodor Bruni. However there was in fact a third artist, Pyotr Basin, who completed much of the work that had been started by Bryullov.  

The Ekaterininsky side-chapel of St. Isaac's Cathedral is currently hosting an exhibition of a single painting. Basin painted the preliminary "Ascension of Our Lady" for the painting of this exact chapel — today, the visitors can look up from the display and witness the finished masterpiece on the ceiling of the chapel.

Pyotr Basin, an outstanding religious historical and portrait painter, studied at the Academy of the Arts. Upon graduating with a gold medal, Basin was awarded a trip to Italy. There, he quickly fell in love with Rome — so much so, that he stayed there for eleven years and only returned when the tsar Nikolai I wrote a personal letter, requested his immediate return.

Basin was invited to paint the Cathedral by the architect of the project himself, Frenchman Auguste de Montferrande. The painter was recruited under less than ideal circumstances, Karl Bryullov had just fallen ill and withdrew from the project, leaving a lot of the work unfinished.

Basin was invited as a capable artist, able to finish the work to the high standard of the legendary Bryullov. He was also a man of honor, and even with the tsar’s permission, Basin refused to begin work on the Cathedral until Bryullov himself had signed the release.

The work environment was challenging and Basin remained under close scrutiny while he worked on the project — what if he were to ruin the work of the “great Karl”? However, the painter remained un-phased and executed several paintings for the Cathedral including the painting of the dome of the Catherine's chapel, the figures of the evangelists in the four locations of the cathedral and the scene of the Sermon on the Mount in the central attic of the Cathedral.

The official biography of the Cathedral tells about how all Basin had to do was finish painting a few backgrounds and create a couple new paintings based on the sketches of the “great Karl.” However based on the exhibited sketch for the chapel, historians can tell that Basin’s contribution was in fact much greater.

Currently, the research department of the Cathedral is preparing a new publication which will honor all of the artists who worked on the project and their specific contributions to the Cathedral.

The exhibition is open until the end of September.


Pyotr Basin, Ascension of our Lady, 1843

Признание забытого мастера

Предварительный эскиз для росписи купола Исаакиевского собора кисти Петра Басина представлен для посетителей.

При обсуждение чудесно оформленных картин и росписей Исаакиевского собора, как правило, художники, которых хвалят за эту впечатляющую работу — знаменитый Карл Брюллов  и Федор Бруни. На самом деле в проекте участвовал и третий художник, Петр Басин, который выполнил большую часть работы, начатой ​​Брюлловым. 

В Екатерининском приделе Исаакиевского собора в настоящее время проходит выставка одной картины. Басин написал этюд «Вознесение Богоматери» для росписи именно этого придела. Сегодня посетители могут поднять глаза от дисплея и сравнить законченный шедевр с представленным эскизом.

Петр Басин — выдающийся религиозный исторический и портретный живописец, учился в Академии художеств. Окончив с золотой медалью, Басин был награжден поездкой в ​​Италию. Он был настолько очарован Римом, что пробыл там одиннадцать лет и вернулся лишь когда сам царь Николай I написал личное письмо, попросив художника вернуться на Родину.

Работа над Собором Басину была предложена самим архитектором проекта, французом Огюстом Монферранде. Художник был привлечен к проекту при сложных обстоятельствах: Карл Брюллов только что покинул проект в связи со здоровьем, оставив за собой незавершенную работу.

Басин был приглашен как умелый художник, способный довести работу до высокого уровня легендарного Брюллова. Он был человеком чести, и даже с разрешения царя Басин отказался приступить к работе в Соборе, пока сам Брюллов не подписал письмо.

Рабочая среда была сложной, и Басин оставался под пристальным вниманием, когда работал над проектом — вдруг он испортит работу «великого Карла»? Тем не менее, художник выполнил несколько картин для Собора, включая роспись купола, фигуры евангелистов в четырех парусах Собора и сцену Нагорной проповеди в центральном аттике.

Официальная биография Собора рассказывает, что Басин должен был просто закончить несколько фонов и создать пару новых картин, основанных на эскизах «великого Карла». Однако, на основе выставленного этюда для росписи купола, историки могут утверждать, что вклад Басина на самом деле был намного больше.

В настоящее время научный отдел Собора готовит новую публикацию, в которой будут отмечены все художники, работающие над проектом.

Выставка будет работать до конца сентября.