The People’s Art School of Chagall
10.08.2018
The Jewish Museum in New York is launching a brand new exhibition in September, titled “Chagall, Lissitzky, Malevich: The Russian Avant-Garde in Vitebsk, 1918-1922”. Through approximately 120 works, the exposition explores the legendary yet little-known chapter in the history of modern Russian art.

The 1917 Russian Revolution brought with it many changes, for Marc Chagall — it had an enormous effect. The new law abolishing any discrimination based on nationality or religion, finally allowed Chagall to receive Russian citizenship. As a Jewish artist, Chagall went through his share of hardships in the pre-revolutionary Russia, and the change in the political atmosphere had a positive effect on the painter.

This development inspired several large masterpieces, including Double Portrait with Wine Glass (1917) which celebrates the newly acquired happiness of the newly married Chagall and his wife Bella.

As time went by, Chagall felt like he wanted to give back to his community in Vitebsk and felt like he wanted to provide an opportunity for artistic education in order to support Jews from disadvantaged backgrounds.

In 1918, Chagall was appointed Fine Arts Commissioner for the Vitebsk region, which enabled him to go through with the idea of an open art school. The revolutionary institution was supposed to be free of charge, open to anyone and without age restrictions.

The school opened that same year, and Kazimir Malevich and El Lissitzky were two of the legendary artists who were invited to teach at the art school. Lissitzky would be in charge of practical classes such as painting as well as architectural and graphic design while Malevich, already famous for his Suprematism, took charge of the art theory. Led by these three legends, the school grounds soon became a booming sea of experimentation and innovation in tune with the revolutionary collectivist atmosphere.

The current exhibition presents the work of these three masters, side by side with the work of students and teachers at the People’s Art School. Through 120 some paintings, the exhibition explores the intriguing post-revolutionary years and the formation of a new art which formed away from the art scene of Moscow and St. Petersburg.

The exhibition will run from September 14 until January 6 2019.


Marc Chagall, A double portrait with a glass of wine, 1918

Народная художественная школа Шагала

Еврейский музей в Нью-Йорке готовит новую выставку под названием «Шагал, Лисицкий, Малевич: Русский авангард в Витебске, 1918-1922». Экспозиция из около 120 работ, исследует легендарную, но малоизвестную главу в истории современного русского искусства.

Русская революция 1917 года принесла с собой много изменений, для Шагала — она изменила мир. Новый закон, запрещающий любую дискриминацию по национальному или религиозному признаку, позволил Шагалу наконец-то получить российское гражданство. Как еврейский художник, Шагал испытывал не мало трудностей в дореволюционной России, и изменение политической атмосферы положительно сказалось на его судьбе.

Этот тектонический сдвиг вдохновил мастера на несколько крупных шедевров, в том числе «Двойной портрет с бокалом вина» (1917), который празднует недавно приобретенное счастье молодоженов — Марка и его жены Беллы.

Всего пару месяцев спустя Шагал решил отдать должное своей общине в Витебске. Ему хотелось предоставить возможность для художественного образования евреям из бедных семей.

В 1918 году Шагал был назначен комиссаром изящных искусств Витебской области, что позволило ему тогда-же осуществить свою идею открытой художественной школы. Это революционное учреждение было бесплатным и открытым для всех без возрастных ограничений.

Казимир Малевич и Эль Лисицкий были двумя легендарными художниками, которых пригласили преподавать в новую школу. Лисицкий отвечал за практические занятия, такие как живопись, архитектурный и графический дизайн, а Малевич, уже известный своим супрематизмом, взял на себя ответственность за теорию искусства. Под руководством этих трех мастеров, школа вскоре стала площадкой для бурных экспериментов и инноваций в соответсвии с тогдашней революционной коллективистской атмосферой.

На нынешней выставке будут представлены работы этих трех мастеров рядом с работами студентов и преподавателей в Народной художественной школе. Посредством выставленных картин освещаются интригующие пост-революционные годы и формирование нового искусства, которое сложилось вдали от арт-сцены Москвы и Санкт-Петербурга.

Выставка откроется 14 сентября и продлится до 6 января 2019 года.