Ilya Kabakov’s workshop is now part of the Tretyakov Gallery
20.08.2018
Not long before the opening of the Ilya and Emilia Kabakov retrospective at the Tretyakov Gallery, the artists decided to hand the legendary space over to the Museum.

From the early 1970s to the late 1980s, Ilya Kabakov's workshop, located in the attic of the house of the insurance company “Russia” at Sretensky Boulevard 6/1, was one of the most important locations for the unofficial art movement of Moscow.

Ilya Kabakov used to write about his studio referring to the importance of a sense of community, painting the space as an unlikely conglomeration of creative souls from all layers of art scene in Moscow at the time: painters, writers, jazzmen and many more were all drawn to Kabakov’s famous workshop.

In 1989 Kabakov left Russia to work abroad, and the community quickly fell apart unable to withstand the trials of freedom and competition.

However the studio remained as alluring as ever, the atmosphere it had once possessed was still lingering in the air of the abandoned workshop. And so, with the blessing of Ilya Kabakov, the Institute for Contemporary Arts (IASI), under the leadership of Iosif Bakshtein, who also frequented the workshop in the 1970s, was opened.

The reason behind why Kabakovs wanted to hand the space over to the Museum was because they wanted to preserve it as a historical space where creatives would meet in the 70s and 80s, a space where something important happened.

Why the Tretyakov specifically — that’s because under the leadership of Zelfira Tregulova, the Museum has completely transformed during the last few years. Rather than dedicating the workshop to the work of Ilya Kabakov, although this has been suggested, the space will not take on a memorial role.

IASI will move to a neighboring workshop and the legendary space will be once more open to the public. The studio will function as a point of access for documentation on conceptual art from the 70s and 80s: books, journals and documents will be available to the public.

Furthermore, the space will be used for exhibitions. Two works left behind in the workshop have been graciously donated to the Museum by the artists, and since the Tretyakov already has a few of Kabakov’s works, the exposition can be swapped out.

"The work does not have to be hung on the wall. If there is an exhibition of a young artist’s work, bring as many pictures and objects as will fit, and arrange them all over the room — then let people come and discuss, arrange evenings and meetings. We want to recreate the atmosphere — it is, of course, nostalgic, but still very relevant today” said Emilia Kabakov referring to the new space under the management of the Tretyakov Gallery.



Мастерская Ильи Кабакова стала частью Третьяковской Галереи

Незадолго до открытия ретроспективы Ильи и Эмилии Кабаковых в Третьяковской Галерее, художники решили передать легендарное пространство в дар Музею.

С начала 1970-х по конец 1980-х годов мастерская Ильи Кабакова, расположенная на чердаке дома страхового общества «Россия» на Сретенском бульваре 6/1, была одним из самых важных мест для неофициального художественного движения Москвы.

Илья Кабаков писал о своей студии, описывая ее как пространство дружеской атмосферы и невероятный конгломерат творческих душ из всех слоев художественной Москвы того времени. Художников, писателей, джазменов и многих других притягивало в известную мастерскую Кабакова.

В 1989 году Кабаков покинул Россию, уехав работать за границей и братство, неспособное противостоять испытаниям свободы и конкуренции, быстро распалось.

Однако само пространство все еще осталось заманчивым, атмосфера, которой оно когда-то обладало, все еще сохранилась в воздухе заброшенной мастерской. С благословения Ильи Кабакова в ней был открыт Институт проблем современного искусства (ИПСИ) под руководством Иосифа Бакштейна, который сам часто посещал студию в 1970-х годах.

Причина, по которой Кабаковы решили передать пространство музею, заключается в том, что они хотели сохранить его как историческое место, где происходили важные творческие встречи в 70-х и 80-х годах прошлого столетия.

Почему именно Третьяковка — потому, что под руководством Зелфиры Трегуловой в течение последних нескольких лет музей расцвел и полностью изменился. Вместо того, чтобы посвятить мастерскую художнику Илье Кабакову, как было предложено, пространству присвоят иную роль.

ИПСИ переедет в соседнюю мастерскую, а легендарное место будет вновь открыто для публики. Студия станет точкой доступа для документации по концептуальному искусству 70-х и 80-х годов: книги, журналы и документы будут доступны для общественности.

Кроме того, пространство будет использоваться для выставок. Две работы, оставшиеся в мастерской, были любезно переданы Музею художниками, и поскольку у Третьяковки уже есть несколько работ Кабакова, экспозицию можно будет менять.

«Работа не обязательно должна быть повешена на стену. Если это выставка молодого художника, принеси столько картин и объектов, сколько там помещается, и расставь их — пусть люди приходят и обсуждают, устраивают вечера и встречи. Мы хотим повторить атмосферу — она, конечно, ностальгическая, но все равно сегодняшняя» — прокомментировала Эмилия Кабакова.