Suspended director of the MSK files a complaint with the city of Ghent
17.10.2018
The scandalous story involving the former Director of the Museum voor Schone Kunsten in Ghent has reignited following a recent open letter from 60 artists and professionals speaking out against the suspension of Cathérine de Zegher.

Earlier this year, the MSK in Ghent, Belgium launched the now infamous exhibition “Russian Modernism 1910–30” which subsequently resulted in an international public outrage and the suspension of its Director, Catherine de Zegher.

The work in the show was said to be by artists of the Russian avant-garde including El Lissitzky, Aleksandr Rodchenko, Kazimir Malevich, and Wassily Kandinsky from the collection of the Dieghelem Foundation belonging to Russian businessman Igor Toporovsky.

Things quickly turned sour when the Flemish newspaper De Standaard published an open letter signed by 10 Russian avant-garde art experts claiming that the 24 works featured in the show were “highly questionable”. Later, De Standaard also revealed that Luxembourg’s National Museum of History of Art was also approached to do the show, however refused to do so based on the questionable provenance of the work.

In an open letter, available in full here , circulated last week, 60 artists and professionals expressed their disdain for the suspension of the former director of the MSK expressing that “We are appalled to see how one of the preeminent women curators of her generation internationally, a wholly professional and widely acclaimed museum director, has been made the plaything of unscrupulous media and of international speculation in the art of the Russian avant- garde, resulting in a severe media process destroying her work and reputation.”

The MSK is yet to respond whether de Zegher will remain suspended or resume her position as the acting Director. 


Catherine de Zegher and Igor Toporovski, founder of the Dieleghem Foundation.

Отстранённый директор MSK подала жалобу городу Гент

Скандальная история с участием бывшего директора Museum voor Schone Kunsten в Генте возобновилась после недавнего открытого письма 60 художников и экспертов, выступающих против отстранения Катрин де Зегер.

Ранее в этом году в Музее MSK в Генте, Бельгия, открылась печально известная выставка «Русский модернизм 1910-30», которая впоследствии привела к международному общественному возмущению и отстранению от должности директора Музея Катрин де Зегер.

Произведения из коллекции Фонда Дигелема, принадлежащего российскому бизнесмену Игорю Топоровскому были приписаны художникам русского авангарда, таким как Эль Лисицкий, Александр Родченко, Казимир Малевич и Василий Кандинский.

Скандал начался, когда фламандская газета De Standaard опубликовала открытое письмо, подписанное 10 экспертами русского авангарда, утверждающими, что 24 работы показанные на выставке «весьма сомнительны». Позже газета рассказала, что к Национальному музею истории искусств Люксембурга также обратились с предложением выставить эти работы, однако директор этого музея отказался от проекта в связи с сомнительным происхождением работ.

После своего отстранения де Зегер подала жалобу городу Гент. А в открытом письме, распространенном на прошлой неделе, 60 художников и экспертов также выразили свое мнение об отстранение бывшего директора MSK, заявив, что их ужасает, что одну из выдающихся женщин-кураторов своего поколения сделали игрушкой недобросовестных СМИ, в результате чего, были разрушены ее карьера и репутация.

Museum voor Schone Kunsten пока не отреагировал на письмо.