The shape and color of Russian avant-garde
19.10.2018
60 works from the collections of the State Museum of the History of St. Petersburg as well as several private collections have been brought together to demonstrate the short lived relationship between the Soviet government and the Russian avant-garde.

Several art groups existed during the first decade of the post-revolutionary St Petersburg, among these were two institutions which operated within the realm of the innovative and the avant-garde: Higher Art and Technical Studios (VKHUTEMAS) and the State Institute of Artistic Culture (GINHUK).

Although these two were quite short lived, the artists and movements to come out of VKHUTEMAS and GINHUK played a huge role in the development of 20th and 21st century art and the theoretic and practical advances laid ground to a lot of contemporary design.

The GINHUK featured a total of five departments, each led by a contemporary Russian artist. Kazimir Malevich was in charge of the fine art department, the department of organic art was led by Mikhail Matyushin, the department of general methodology by Pavel Filonov (succeeded by Nikolai Punin), the phonetic department led by Igor Terentiev and the experimental department, which was led by Paul Mansurov.

The exhibition offers the visitors a chance to see the work of several established Russian masters and explore the work created by artists during their studies at these establishments in the form of paintings, drawings, decorative arts and architectural projects. Furthermore, the exposition features the research of the teaching staff surrounding the topic of color and shape.

The exhibition will run until the 10 December 2018.


A ballet stage design by Vladimir Boriskovich

Цвет и форма Русского авангарда

60 работ из фондов Государственного музея истории Санкт-Петербурга и нескольких частных коллекций собраны на выставке, демонстрирующей отношения между советской властью и Русским авангардом.

В течение первого послереволюционного десятилетия в Санкт-Петербурге существовало множество художественных групп, среди которых были два института, которые работали в рамках новаторского, авангардного течения: ВХУТЕМАС и ГИНХУК.

Хотя эти две институции существовали совсем не долго, художники этих учреждений и их инновации сыграли огромную роль в развитии искусства ХХ-го и XXI-го века, а теоретические и практические достижения легли в основу современного дизайна.

В ГИНХУКе было в общей сложности пять отделов, каждый из которых возглавлялся современным русским художником. Казимир Малевич руководил отделом изобразительного искусства, кафедрой органического искусства руководил Михаил Матюшин, кафедра общей методологии была под распоряжением Павла Филонова (его позже сменил Николай Пунин), фонетическим отделом руководил Игорь Терентьев, а экспериментальный отдел возглавлял Павел Мансуров.

Выставка предлагает посетителям возможность увидеть работы нескольких известных русских мастеров, а также изучить работы, созданные художниками во время учебы в этих заведениях. В экспозиции представлены картины, рисунки, объекты декоративно-прикладного искусства и архитектурные проекты. Кроме того, в экспозиции представлены исследовательские работы сотрудников ГИНХУКа, посвященные темам цвета и формы.

Выставка продлится до 10 декабря 2018 года.