Lazar Khidekel, the first Suprematist architect
22.10.2018
The upcoming brand new exhibition at the Russian Museum in St Petersburg will feature the work of Lazar Khidekel, a member of the movement of Russian avant-garde and the world’s first Suprematist architect.

The exposition will consist of over 80 works by the master, borrowed from the collection of his family.

Lazar Khidekel began his artistic education at the Vitebsk School of Art in 1918 under the leadership of the likes of Kazimir Malevich , Marc Chagall and El Lissitzky all of whom tremendously influenced his career. He also actively participated in the creation of UNOVIS, which according to Malevich acted as the Suprematist party.

The young artist’s dream of becoming an architect was supported by his mentor, Kazimir Malevich brought his pupil to the studio of El Lissitzky who was working on translating the flat Suprematist shapes into the three dimensional.

Khidekel left Vitebsk in 1921 together with Malevich and a handful of students. He remains a part of UNOVIS when he enters the Institute of Engineers in order to strengthen his professional, practical skills. The young architect first gained notoriety thanks to his 1926 student project “Working club”, which for the first time brought Malevich’s ideals behind the architectons to life. The sketches from 1920s, executed under the supervision of Malevich, illustrate the young architects own findings including concentric circles and dynamic diagonal compositions, remnants of which can be later found in the much later sketches from 1960s.

Because the work by Lazar Khidekel is currently not in the collection of the Russian Museum, the exposition offers a great opportunity for the visitors of the museum to discover the work of another brilliant avant-gardist.


The cities of the future - the city above land, by Lazar Khidekel, 1927

Лазарь Хидекель, первый супрематический архитектор

На предстоящей выставке в Русском музее в Санкт-Петербурге будут представлены работы Лазаря Хидекеля, члена движения русского авангарда и самого первого в мире супрематического архитектора.

Лазар Хидекель начал свое художественное образование в Витебском художественном училище в 1918 году под руководством Казимира Малевича и Эль Лисицкого — художников которые оказали сильное влияние на творческое становление молодого архитектора. Он также принимал активное участие в создании УНОВИСа, группы, котороя по словам Малевича, действовала как партия Супрематизма.

Мечту молодого художника стать архитектором поддержал его наставник, и Малевич направил своего ученика в студию Лисицкого, который тогда работал над переводом плоских форм супрематизма в трехмерное измерение.

Хидекель покинул Витебск в 1921 году вместе с Малевичем и группой студентов. Не отрекаясь от УНОВИСа, он поступил в Институт гражданских инженеров, для того чтобы укрепить свои профессиональные и практические навыки. Молодой архитектор получил первую известность благодаря своему студенческому проекту 1926 года «Рабочий клуб», в котором он впервые воплотил в жизнь идеи Малевича, заложенные в «архитектонах». Эскизы 1920-х годов, выполненные под руководством Малевича, иллюстрируют собственные темы молодого архитектора, в том числе концентрические круги и динамические диагональные композиции, остатки которых впоследствии могут быть найдены в более поздних эскизах 1960-х годов.

Экспозиция будет состоять из более 80 работ мастера, заимствованных из коллекции его семьи.

Поскольку работы Лазаря Хидекеля в настоящее время не входят в коллекцию Русского музея, экспозиция представляет прекрасную возможность для посетителей открыть для себя творчество еще одного блестящего представителя Русского авангарда.