Exhibition of Russian avant-grade finally opens at the Rostov Kremlin Museum
14.11.2018
The Rostov Kremlin Museum in Russia is celebrating its 135 year anniversary with the first major exhibition of Russian avant-grade paintings in its collection since 1922.

The collection was acquired in 1922 when it was passed over to the Museum by the IZO Narkompros (a cultural organization founded in Soviet Russia shortly after the October Revolution, essentially replacing the Ministry of Culture).

The Museum spent over two years campaigning in order to receive the collection, the first known letter on the subject was addressed to the painter Lyubov Popova in 1920 but it was not until August of 1922 when Sergei Ivanov, the keeper of the Rostov Kremlin, was handed 59 works of Russian avant-grade including paintings, drawings and sculpture.

The exhibits in the collection were of outstanding quality, featuring some of the best of works by the artists of the “Jack of Diamonds” association as well as cubist, neo-primitivist and constructivist work.

The Rostov Kremlin has been the center of a Russian avant-grade related controversy. Earlier this year two of the high profile paintings in its collection turned out to be fakes , the real works by Kazimir Malevich and Lyubov Popova were allegedly stolen sometime in the past and replaced with forged copies.

The originals are currently in the possession of the New York Museum of Modern Art (MoMA) and the State Museum of Contemporary Art in Thessaloniki. Although MoMA denied any knowledge of the painting in their possession having been stolen in the past, the conversation between the museums is currently ongoing.

The two forgeries are included in the exposition along with six other fakes, in a separate exhibition space.


Kazimir Malevich, Samovar, 1913. Original currently in possession of MoMa in NYC

Выставка Русского авангарда наконец-то открылась в музее Ростовского Кремля

Музей Ростовского Кремля отмечает свой 135-летний юбилей первой крупной выставкой произведений Русского авангарда из собственной коллекции.

В 1922 году коллекция была передана Музею ИЗО Наркомпросом, организацией, основанной в Советской России вскоре после Октябрьской революции, по сути заменившей Министерство культуры.

Музей провел более двух лет подготовительной работы, чтобы заполучить коллекцию. Первое известное письмо на эту тему было адресовано художнице Любови Поповой в 1920 году, но коллекция была передана Музею только в августе 1922 года, когда хранителю Ростовского Кремля Сергею Иванову вручили 59 произведений включая картины, рисунки и скульптуры Русского авангарда.

Экспонаты в коллекции были выдающегося качества, в ней были представлены одни из лучших произведений художников ассоциации «Бубновый Валет», а также работ Неопримитивизма, Кубизма, Супрематизма и Конструктивизма.

Ранее в этом году Ростовский Кремль стал центром скандала, связанным с Русским авангардом. После проведения экспертизы, две из картин художников высокого профиля в коллекции Музея оказались подделками — настоящие работы Казимира Малевича и Любови Поповой якобы были украдены когда-то в прошлом и заменены поддельными копиями.

Оригиналы в настоящее время находятся в коллекциях Нью-Йоркского музея современного искусства (MoMA) и Государственного музея современного искусства в Салониках. Несмотря на то, что МоМА отрезает наличие каких-либо сведений об украденной в прошлом картине, разговор между музеями в настоящее время продолжается.

Эти две работы включены в экспозицию вместе с шестью другими подделками в отдельном выставочном пространстве.