Movie images — Movie Posters 1914–1919
21.01.2019
Museum of the History of St Petersburg is currently hosting an exhibition featuring 50 unique, previously unpublished movie posters from its collection. A portion of the exhibited posters can only be found in this collection, which makes the exhibition all the more exciting.

Furthermore, the exhibition is accompanied by various archival materials including font-based flyers, documents, extracts from the memoirs of contemporaries, as well as surviving fragments of films and newsreels from the early 20th century.

The exhibition aims to delve deeper into the history and the myth of early post-war and post-revolutionary Russian cinema and through the archives, it reveals the details of cinema culture in Petrograd between 1914–19. The show presents a historical account of the cinema culture of the time: cinema architecture, their repertoire, technique used when filming and playing silent movies and a visual representation of the movie-goer in the early twentieth century Petrograd.

The First World War became a cataclysm for Russian cinema, by 1916 there were over 4000 working cinemas in Russia, which saw an average of 2 million daily visitors. The repertoire was constantly changing — the movies of course required promotional posters. In this way, the art of the graphic movie poster was rapidly evolving side by side with the Russian cinema, soon the movie poster became integrated with the daily city life. The graphic poster design developed its own visual language by mid-1910s and became its own form of aesthetic movement which reflected the taste and Art trends of the time.

The attempts to convey movie plots on posters led to the birth of photo-montage technique. The very first attempts however, often fell shorts as they would be overly crowded and contain several shots of various scenes with the addition of mundane and overly detailed explanations in text. Soon, this was replaced with a much more visually striking trend of using just one shot and poster artists began experimenting with the visual language: bright colors, bold contours, contrast and the release of the image from unnecessary detail.

The appearance and style of the poster, of course, depended on the genre of the film it was advertising. However, much, including quality, depended on the poster artist. Although some of the more elite film studios could afford to work with professionals, smaller studios often worked with self taught artists.

The exposition features posters by Russian artists for both Russian as well as international films. It highlights the various changes in visual and thematic trends in both cinema as well as cinema posters, influenced by political and cultural changes and advances in the early 20th century.

The exhibition will run until 3 March 2019.


Love at the Walls of the Monastery (1917)

Образы кино — Киноплакаты 1914–1919 годов

В Музее истории Санкт-Петербурга в настоящее время проходит выставка 50 уникальных, ранее не опубликованных киноплакатов из коллекции Музея. Часть выставленных экспонатов можно увидеть лишь в собственной коллекции Музея, что делает выставку еще более интересной.

Кроме того, экспозиция сопровождается различными архивными материалами, в том числе шрифтовыми афишами, документами, выписками из воспоминаний современников, а также сохранившимися фрагментами фильмов и кинохроники начала ХХ-го века.

Цель выставки — глубже погрузиться в историю послевоенного и послереволюционного русского кино, а также раскрыть детали городской кинокультуры Петербурга-Петрограда 1914–19-х годов. Проект представляет собой исторический обзор кинематографической культуры того времени: архитектуру кинотеатров, их репертуар, технику, используемую при съемке и воспроизведении немых фильмов, а также облик кинозрителя начала ХХ-го века.

На послевоенные годы пришелся расцвет российского кино, уже к 1916 году в стране насчитывалось более 4000 действующих кинотеатров, которые ежедневно посещало в среднем 2 миллиона человек. Репертуар постоянно менялся и фильмы, конечно же, требовали графическую рекламу. Таким образом, искусство киноплаката развивалось бок о бок с российским кинематографом, и плакат вскоре стал неотъемлемой частью повседневной городской жизни. Киноплакат вскоре приобрел свой собственный визуальный язык, и к середине 1910-х годов он стал самостоятельной эстетической формой, отражающей современный вкус и тенденции в искусстве .

Попытки передать сюжеты фильмов на афишах привели к появлению фотомонтажной техники. Однако, самые первые плакаты часто содержали целый ряд кинокадров с огромным количеством деталей и текстовых пояснений, что лишало рекламу знакомой нам броскости. Вскоре это сменилось гораздо более успешной тенденцией использования лишь одного кадра, и художники начали экспериментировать с визуальным языком — на плакатах стали появляться яркие цветовые пятна, жесткие контуры и освобожденные от ненужных деталей образы.

Внешний вид и стиль плаката, конечно же, зависели от жанра фильма, который он рекламировал. Однако многое, в том числе и качество, зависело от самого художника-графика. Хотя некоторые из более элитных киностудий могли позволить себе нанимать профессионалов, небольшие студии часто работали с художниками-самоучками.

В экспозиции представлены плакаты русских художников как для российских, так и для зарубежных фильмов. В ней освещаются различные изменения в визуальных и тематических тенденциях в кино и соответствующих плакатов, на которые повлияли политические и культурные изменения начала ХХ-го века.

Выставка продлится до 3 марта 2019 года.