“Where was the Museum staff?”: on the recent theft of painting by Arhip Kuindzhi
30.01.2019
According to Mikhail Delyagin, the behavior of the staff at the Tretyakov Gallery following the incident is incredibly strange and warrants for suspicions regarding the authenticity of the recovered work.

Mikhail Delyagin is a Russian publicist, economist and the Director of the Problems issued by Globalization Institute. He had a lot of passionate things to say about the outrageous situation surrounding the theft of one of the masterpieces from the Tretyakov Gallery in broad daylight. 

Delyagin expressed that the circumstances surrounding the situation make it feel like the original painting could have been swapped for a fake, and the Museum is aware of the situation but keeping quiet.

It’s important to note that the recent theft is by no means the first of its kind betrayal of trust — earlier this year, a priceless painting by Ilya Repin was slashed during an attack by a drunk vandal. This too happened during exhibition hours.

Delyagin expressed that although promises were made, no changes have been implemented to the security following the Repin slashing. Neither the director of the Tretyakov nor the Ministry or Culture have taken any responsibility in regards to this situation. After all, the painting was not even secured to the wall.

Furthermore, it seems like the staff at the Museum had no idea what was going on. Delyagin brings into question why the security footage was left unattended. After all, the theft was discovered entirely by accident. The police were called on site to investigate the theft of a fur coat, and as they were combing through security footage — they stumbled upon the video recording of the painting being removed from the wall and carried out of the gallery in broad daylight.

On top of that, the actions of the Museum staff once the painting has been returned are even more suspicious: why has the work not been reintroduced into the exposition? Should Tretyakov have chosen to exhibit it again, surely it would attract hordes of visitors following the scandal. Instead, they have chosen to ship the work back to St Petersburg. It’s hard to explain this behavior, said Delyagin alluding to a potential switch of the original.

Furthermore, these kinds of things happen in Russian museums all the time. There are constant stories in the news about work in the collections of Russian museums either going missing or turning out to be forged copies of the originals. Experts have long been pointing out the lack of proper security measures in the exhibition and storage spaces at these institutions.

Delyagin urged to carry out an analysis of the work to confirm its authenticity and noted that, ideally, all of the works currently on display in Russian museums would need to be checked as well.


«Ай-Петри. Крым»

«Где были сотрудники музея»: Михаил Делягин про кражу картины Архипа Куинджи

По словам Михаила Делягина поведение сотрудников Третьяковской галереи, после инцидента, невероятно странное и дает основания для подозрений в подлинности найденной работы.

Михаил Геннадьевич Делягин — современный российский экономист, публицист и директор Института проблем глобализации. У него было много что сказать о возмутительной ситуации, связанной с кражей одного из шедевров Архипа Куинджи из Третьяковской галереи средь бела дня.

Делягин выразил мнение, что обстоятельства, связанные с ситуацией, создают впечатление о возможности замены оригинала на подделку, и Музей знает об этой ситуации, но хранит молчание.

Важно отметить, что недавняя кража отнюдь не является первым в своем роде предательством доверия. В прошлом году бесценная картина Ильи Репина была повреждена пьяным вандалом, и это тоже произошло в часы работы Музея.

Делягин сказал, что, несмотря на обещания, никакие изменения в безопасности так и не были внесены. Ни директор Третьяковки, ни Министерство Культуры не взяли на себя ответственность в связи с этой ситуацией. А ведь картина даже не была прикреплена к стене.

Кроме того, Делягин указал, что сотрудники музея не владели информацией о том, что же все-таки произошло. Делягин поднимает вопрос, почему видеонаблюдение осталось без присмотра? Ведь кража была раскрыта совершенно случайно. Полиция была вызвана для расследования кражи шубы из гардероба, и во время просмотра записи с камер безопасности, они обнаружили вора снимающего картину со стены галереи среди бела дня.

Кроме того, действия сотрудников музея после возвращения картины еще более подозрительны: почему работа не была возвращена в экспозицию? Если Третьяковка решилась бы выставить ее заново, это наверняка привлекло бы толпы посетителей заинтригованных скандалом. Вместо того, работа выла возвращена в Русский Музей. Трудно объяснить такое поведение иначе чем потенциальной подменой оригинала, сказал Делягин.

Кроме того, подобные вещи происходят в российских музеях довольно регулярно. В новостях часты истории о работах из коллекций российских музеев, которые либо пропадают, либо оказываются поддельными копиями оригиналов. А эксперты уже давно бьют тревогу об отсутствии надлежащих мер безопасности в этих заведениях.

Делягин призвал провести анализ работы для подтверждения ее подлинности, и отметил, что по-хорошему надо бы проверить все работы выставленные в российских музеях.