“Nothing but harmony”: exhibition of the work by Vladimir Weisberg
31.01.2019
IN ARTIBUS foundation in collaboration with the Pushkin Museum of Fine Arts present the exhibition titled “Nothing but harmony. Vladimir Weisberg. From the collections of Pushkin Museum of Fine Arts and Inna Bazhenova."

The exposition unites two of the largest collections of works by Vladimir Weisberg (1924–1985) and presents a wonderful monographic exhibition of one of the most interesting Russian artists of the second half of the 20th century. 

The project organizers have curated over a hundred works and the exhibition accounts for the various styles and movements in the legacy of Vladimir Weisberg from 1940 to 80s.

Although the work of Vladimir Weisberg did not fit into the framework of official art, his practice also fell outside of the nonconformist circle. Weisberg was an artist of tradition, and he worked according to the rules of classical painting. He was largely concerned with overcoming and surpassing these rules.

The Pushkin Museum of Fine Arts possesses the largest collection of paintings by Vladimir Weisberg — just over 140 works. The collection began in 1997 following the generous donation of 57 works by the widow of the artist: paintings, watercolors and drawings. Since then, the Museum has continued collecting work and has taken on the task of spreading awareness of Weisberg’s legacy.

40 of the works presented at the exhibition come from the private collection of Inna Bazhenova, who often works with Weisberg’s legacy at exhibitions, conferences and printed catalogs.

The exhibition opens on the 1 February 2019 and will offer its visitors the opportunity to see some of the rarest works by this intriguing master: the 1947 “Bush”, the early still lives including the 1950 “Breads”, the famous 1958 double portrait “Scheglov Family”, the female portraits of the 1960s and the famous “white on white” works of the 1970—80s.

Among the exhibited pieces are some of the master’s earliest works from the 1940s to the very last painting “Venus and Geometry” which Weisberg began in 1984, but unfortunately remained unfinished. 



«Ничего кроме гармонии»: выставка работ Владимира Вейсберга

Фонд IN ARTIBUS совместно с ГМИИ им. А.С. Пушкина представляет выставку «Ничего кроме гармонии. Владимир Вейсберг. Из коллекций ГМИИ им. А.С.Пушкина и Инны Баженовой».

Экспозиция объединяет две крупнейшие коллекции произведений Владимира Вейсберга (1924–1985) и представляет замечательную монографическую выставку одного из самых интересных русских художников второй половины XX века.

Кураторы проекта подобрали более ста работ, и на выставке представлены различные стили и направления в творчестве Вейсберга с 1940 по 80-е годы.

Несмотря на то, что произведения художника не вписывались в рамки официального искусства, его художественная практика тем не менее выходила за пределы нонконформизма. Вейсберг был художником традиции и работал по строгим правилам классической живописи, но он стремился овладеть и преодолеть эти правила.

Музей изобразительных искусств им. А.С. Пушкина обладает самой значительной коллекцией картин Владимира Вейсберга — в ней имеются более 140 произведений. Коллекция началась в 1997 году после щедрого пожертвования вдовой художника 57 работ, среди них были картины, акварели и рисунки. С тех пор Музей продолжил собирать работы и принял на себя задачу распространения знаний о наследии Вейсберга.

40 из представленных на выставке работ принадлежат частной коллекции Инны Баженовой, которая работает с наследием Вейсберга одалживая работы для выставок, а также участвует в конференциях и в печатных каталогах.

Выставка откроется 1 февраля 2019 года и предложит посетителям возможность увидеть некоторые из самых редких работ этого мастера: «Куст» 1947 года, ранние натюрморты, включая «Хлебы» 1950 года, знаменитый двойной портрет 1958 года «Семья Щегловых», женские портреты 1960-х годов и знаменитые произведения из серии «белое на белом» 1970–80-х годов.

В экспозиции представлены произведения от самых ранних работ 40-х годов до самой последней «Венера и Геометрия» — которую Вейсберг начал в 1984 году и которая, к сожалению, осталась на мольберте незаконченной.