The amazons of avant-garde: Natalia Goncharova, Lyubov Popova, Alexandra Exter and others
01.02.2019
The Lecture Hall of the Tretyakov Gallery is a wonderful museum and educational center where you can get acquainted with the history and theory of Russian art, its various movements and genres, artistic styles and the works of the great Russian masters.

The collection of the Tretyakov Gallery acts as the base for these lectures, it is considered in the context of Russian and international culture, including all forms of art. Depending on personal goals and preferences, visitors are offered a choice of educational format — from systematic scientific lecture cycles to the more entertaining programs. In the 2018–19 season, The Tretyakov Gallery offers a lecture program consisting of 46 lectures, divided in 7 sections .

In 1971, American art historian Linda Nochlin wrote an essay "Why are there no great women artists?". The upcoming lecture course on the “Amazons of Avant-Garde” challenges Nochlin’s ideas and references the work of a number of key female artists of the twentieth century: Natalia Goncharova, Lyubov Popova, Alexandra Exter and others whose work, on par with men, laid the foundations of the Russian avant-garde.

Among the highlighted women, is the female Titan of Russian avant-garde — <a href="http://russianartgallery.org/news/121">Natalia Goncharova</a> . Her large retrospective exhibition will open at Tate Museum in London in the summer of 2019. Goncharova, born in 1881, gained international fame for her spectacular experiments with painting and design. At the beginning of her career, she established herself as the leader of the Russian avant-garde when she exhibited work at a major exhibition of painting in Moscow in 1913. Goncharova drew inspiration from various artistic movements of the 20th century. She walked through the streets of Moscow, covered in futuristic body art, worked on religious frescoes, participated in the avant-garde cinema, created stage decorations, illustrated socialist newspapers and even designed dresses.

As part of the course, the Tretyakov Gallery will explain how the attitude towards professional women artists has changed since the time of Sofonisby Anguissola (the first known female artist of the Renaissance), what role women played during the thaw era and why female artists turned to large-scale painting at the end of the Soviet era.


Велосипедист, 1913

Амазонки авангарда: Наталия Гончарова, Любовь Попова, Александра Экстер и другие

Лекторий Третьяковской галереи — это замечательный музейно-образовательный центр, где можно познакомится с историей и теорией русского искусства, его различными видами, жанрами и художественными стилями, а также творчеством великих русских мастеров. 

Экспонаты из коллекции Третьяковки легли в основу этих лекций, их рассматривают в контексте русской и мировой художественной культуры. В зависимости от личных целей и предпочтений, посетителям предлагается выбор образовательного формата — от систематических научных лекционных циклов до более зрелищных программ. Музей предлагает в сезоне 2018–2019 годов лекционную программу, состоящую из 46 абонементов, образующих 7 структурных блоков.

В 1971 году, американский историк искусства Линда Нохлин написала эссе «Почему не было великих женщин-художниц?». Предстоящий на выходных курс лекций «Амазонки авангарда» опровергает выводы Нохлин обращаясь к творчеству ряда таких ключевых художниц ХХ века как Наталии Гончаровой, Любови Поповой, Александры Экстер и других «амазонок», чье искусство наравне с мужчинами заложило основы Русского авангарда.

Одна из представленных гениальных художниц — <a href="http://russianartgallery.org/news/121">Наталья Гончарова</a> (1881–1962). Гончарова получила международную известность благодаря своим потрясающим экспериментам в живописи и дизайне. В начале своей карьеры она утвердила себя как лидер русского авангарда на крупной выставке живописи в Москве в 1913 году. Художница находила вдохновение в различных художественных движениях ХХ-го века. Она гуляла по улицам Москвы разукрашенная в футуристический боди-арт, работала над религиозными фресками, принимала участие в авангардном кино, создавала сценические декорации, иллюстрировала социалистические газеты и даже создавала платья. Ее крупную ретроспективную выставку на данный момент готовят в Музее Тейт.

В рамках курса в Третьяковке расскажут, как изменилось отношение к профессиональной деятельности женщины в области искусства со времен Софонисбы Ангвиссолы (первой известной художницы Ренессанса), какую роль играли женщины в период Хрущевской оттепели и почему в конце советской эпохи художницы обратились к крупномасштабной живописи.