“All Art was Contemporary at some point”
05.02.2019
The “Family Portrait” exhibition from the collection of Russian Museum in St. Petersburg is ending on February 17 at the Arkhangelsk Museum of Fine Arts.  

The current exhibition at the Museum encompasses the period from 18th to 20th century and features work by a plethora of masters ranging from Vladimir Borovikovsky (1757–1825) to Dmitry Zhilinsky (1927–2015). The chosen theme is the Russian family portrait and various scenes from family lives across the ages. 

According to art historians, the Arkhangelsk Museum was expecting the same wild success they had with the “Three ages of Russian Art” exhibition a few years back. However, “Family Portrait” has attracted no queues and the exhibition is often left deserted aside from visitors showing up for guided tours scheduled throughout the week.

Although it focuses on a popular subject, the exhibition lacks the polarizing appeal of one of the previous shows at the Museum “The city of Sun” which showcased the art of the Stalin era. It divided the visitors in two groups, some outright rejected the “Sunny socialist Utopia” while others recalled their childhood fondly. This created the opportunity for discussion and debate, which promoted a healthy interest in the exhibition.

Furthermore, Art historian Zoya Dmitrievna has expressed that the change in attitude towards the old masters represents a broader tendency. Although museums continue to offer a variety of programs designed for school children, teachers are less and less inclined to bring their groups to Museums, instead they tend to choose science-based interactive exhibitions which are offered at exhibition halls of various shopping malls.

Meanwhile, the older visitors, who comprise most of the exhibition audience, have become more interested in contemporary art — which is, perhaps, a reflection of the current trends in design and architecture.

“All Art was Contemporary at some point”, said Dmitrievna. Furthermore, the exhibition centers around the subject which has been and always will be at the center of human existence, and although family might have become less of a focus in the last decade, it will always remain at the core of human existence.

According to Dmitrievna, in order to appreciate classical Art, one must dedicate enough time in order to understand it. Contemporary art, however, is less demanding.


Семейный портрет Деларовых ,1906

«Все искусство когда-то было современным»

В Архангельском музее 17 февраля заканчивается выставка «Портрет семьи». Работы заимствованы из коллекции Русского музея в Санкт Петербурге.

Нынешняя выставка в музее охватывает период с XVIII-го по XX-й век и представляет работы различных мастеров таких как Владимир Боровиковский (1757–1825) и Дмитрий Жилинский (1927–2015). Выбранная тема — русский семейный портрет и сцены из семейной жизни разных веков. 

По словам искусствоведов, Архангельский музей ожидал такого же большого успеха, который они имели с выставкой «Три века русской живописи» несколько лет назад. Однако, «Семейный портрет» не привлек тех длинных очередей, которые ожидали в Музее и выставка часто пустует, не считая людей, которые посещают экскурсии на буднях.

Несмотря на то, что она фокусируется на достаточно популярной теме, в экспозиции отсутствует поляризационная привлекательность одной из предыдущих выставок Музея «Город Солнца», где демонстрировалось искусство сталинской эпохи. Она разделила посетителей на два лагеря: некоторые прямо отвергали «солнечную социалистическую утопию», другие с ностальгией вспоминали счастливое детство. Это создало повод для разговоров, что способствовало здоровому интересу общества к выставке.

Кроме того, искусствовед Зоя Дмитриевна высказала мнение, что изменение отношения к старым мастерам  представляет собой более широкую тенденцию. Хотя музеи продолжают предлагать разнообразные программы, предназначенные для школьников, учителя все менее склонны приводить свои группы в музеи. Вместо того, они чаше выбирают научно обоснованные интерактивные выставки, которые проходят в выставочных залах различных торговых центров.

Между тем, взрослые посетители, которые составляют большую часть выставочной аудитории, стали более активно интересоваться современным искусством, что, возможно, является отражением современных вкусов в дизайне и архитектуре.

По мнению Зои Дмитриевны для оценки классического искусства, нужно потратить достаточно времени, чтобы его понять — а современное искусство гораздо менее требовательно.

«Все искусство когда-то было современным», — сказала Зоя Дмитриевна. Кроме того, хотя семья в современном обществе и отошла на задний план, выставка в Архангельске фокусируется на предмете, который был и всегда будет находится в центре человеческого бытия.