Thought to be lost painting discovered at Russian Museum in St Petersburg
18.02.2019
The portrait of the Russian poet Alexander Pushkin in Boldino, painted by Kuzma Petrov-Vodkin in the 1930s, was thought to be lost until it was discovered underneath another work by the same artist.

Kuzma Petrov-Vodkin (1878–1939) is one of the most interesting and original Russian artists of the 20th century. He eventually developed his own unique style which combines elements of modernism, symbolism and other movements. Among the famous key works by this master are the legendary “The Bathing of the Red Horse”, “Mother”, “Sleep” and “Death of the Commisar”. 

The thought to be lost painting depicted the poet Alexander Pushkin sat in a sofa at his family estate in the village Boldino in the southeastern part of Nizhny Novgorod Region. However, later, the artist cut and painted over the image, primed the canvas and used it to paint a study for the painting "Collective Farm Women".

The original work was executed for the exhibition in Moscow celebrating the centenary since the death of the famous Author. However, Petrov-Vodkin’s contribution was rejected by the jury and was later destroyed by its creator. At the end of last year, the staff at the Russian Museum discovered the lost painting underneath a different work during its analysis with infrared technology.

The staff at the Museum noted that although this is a great discovery, they, of course, have no right to sacrifice the top layer in order to reveal a painting which the artist himself considered a failure. However, the catalog entry for “Collective Farm Women” has now been edited in order to reflect the new information.

What’s interesting, is that this is not the first painting discovered underneath another work by this artist. Beneath the painting “Collective Farm Woman at Lake Ilmen” lies a group portrait of writers.

Furthermore, it is believed that several more paintings are hidden beneath other compositions by this master. Some of the more famous works including the 1915 “Mother” pose a great interest as they are believed to be painted over earlier compositions.

Kuzma Petrov-Vodkin is known for destroying work and painting several compositions on top of each other during his creative process, however this has previously been largely unexplored due to a lack of appropriate technology. However, today, researchers are able to access the layers underneath these paintings in order to begin to put together the puzzle of Kuzma Petrov-Vodkin’s creative legacy.



Пушкин под Колхозницами: утраченную картину обнаружили в Русском Музее

Портрет знаменитого русского поэта Александра Пушкина в Болдине, написанный Кузьмой Петровым-Водкиным в 1930-х годах, считался утерянным, пока его не обнаружили под другим произведением того же мастера в Русском Музее в Санкт-Петербурге.

Кузьма Петров-Водкин (1878–1939) — один из самых интересных и оригинальных русских художников XX века. Он разработал свой собственный уникальный стиль, который сочетает в себе элементы модернизма, символизма и других художественных движений. Среди известных ключевых работ этого мастера такие легендарные картины как «Купание красного коня», «Мать», «Сон» и «Смерть комиссара».

На утраченной картине изображен поэт Александр Пушкин, сидящий на диване в своей родовой усадьбе в селе Болдино в юго-восточной части Нижегородской области. Однако позднее художник разрезал и закрасил портрет, загрунтовал холст и написал на нем этюд к картине «Колхозницы».

Портрет был изначально выполнен для Московской выставке, посвященной столетию со дня смерти знаменитого поэта. Однако картину Петрова-Водкина отклонило жюри и позднее она была уничтожена своим создателем. В конце прошлого года сотрудники Русского музея обнаружили потерянную картину под другой работой во время инфракрасного анализа.

Сотрудники музея заявили, что, несмотря на большое открытие, они не имеют права жертвовать верхним слоем ради раскрытия работы, которую сам художник считал неудавшейся. Тем не менее, запись о «Колхознице» в каталоге была отредактирована для отражения этой новой информации.

Интересно, что это не первая картина, обнаруженная под произведением этого художника. Например, под картиной «Колхозница на озере Ильмень» находится групповой портрет писателей.

Известно что мастер часто писал картины одну поверх другой. Некоторые из наиболее знаменитых произведений, в том числе «Мать» 1915 года, представляют собой большой интерес, так как считается, что они написаны поверх более ранних композиций.

Кузьма Петров-Водкин известен тем, что он нередко уничтожал свои работы и часто писал картины поверх других произведений, иногда даже по два или три слоя. В прошлом это было в значительной степени не исследовано из-за отсутствия соответствующих технологий. Однако, сегодня искусствоведы имеют возможность получить доступ к нижним слоям полотен, чтобы разгадать головоломку творческого наследия Кузьмы Петрова-Водкина.