Soviet bodies at The Museum of Russian Art in Minneapolis
04.03.2019
The Museum of Russian Art in Minneapolis, United States is preparing to launch a new exhibition: “The Body in Soviet Art” from the collection of Russian 20th century paintings of Raymond and Susan Johnson.

The Museum of Russian Art (TMORA) was originally founded in 2002 to exhibit the collection of Soviet-era Russian paintings of its founder Ray Johnson. Five years later, in 2007 the Museum was transformed into an independent, nonprofit organization with a mission to promote and celebrate the artistic and cultural contributions of Russian art and culture and to facilitate a deeper understanding of Russian history.  

The Museum is currently in the possession of a small but growing collection of Russian paintings, works on paper, folk art and decorative objects from the late 19th century to the present. The upcoming exhibition at TMORA focuses around the depiction of the human form in over fifty works created in the 1950s-1970s, mostly art from the Soviet era, specifically the time of Khrushchev and Brezhnev.

The representation of the human body in Art has varied significantly across time and cultures, think back to the perfectly sculpted male bodies of the Ancient Greece, the Rubenesque figures of Flemish Baroque or even the twisted body shapes of Egon Shiele’s expressive nudes.

Soviet art however, placed a unique emphasis on the strong, athletic working body as part of the Soviet collective. The professional art education during the Soviet era focused heavily on drawing and painting the human form. The artists learned to draw the body from the inside out: they practiced drawing the skeleton, then the muscles, then the skin covering the muscles and only then the clothing covering the skin. Thereby, the artists really knew how the body behaved and their depictions of it reveal their exquisite understanding of the human form.

The exposition is divided into several themes, some are to be expected from an exhibition of Soviet Art: the Collective Proletarian Body, the Worker’s Body and the Fit Body. Other themes include the Aged Body, Naked but Not Nude (this includes scenes like a family in their banya), the Live Body (figure studies) and the Ethnic Body.

Another interesting aspect of the art of this era is the portrayal of women, especially workers, which is progressive for its time. The women are not depicted as objects but rather as equals to men, they’re powerful and purposeful.

The exposition opening has been pushed back due to adverse weather conditions in Minneapolis but the exposition is scheduled to open on the 16th of March and will run until September 1st 2019.

Vasili Neyasov - A Guy from the Urals (1959)

Изображение человеческого тела советской эпохи в Музее русского искусства в Миннеаполисе

Музей русского искусства в Миннеаполисе (США) готовится к открытию новой выставки «Человеческое тело в советском искусстве» из коллекции русских картин ХХ века Рэймонда и Сьюзан Джонсон.

Музей русского искусства был основан в 2002 году для экспонирования коллекции русских картин советских времен его основателя Рэя Джонсона. Пятью годами позже, в 2007 году, Музей был преобразован в независимую некоммерческую организацию, миссией которой являлась популяризация и поощрение художественного и культурного вклада русского искусства и культуры и содействие более глубокому пониманию российской истории в Америке.

В настоящее время в музее расположена небольшая, но быстро растущая коллекция русских картин, графических работ, предметов народного искусства и декоративных экспонатов с конца 19 века до наших дней. Предстоящая выставка в Музее посвящена изображению человеческого тела что отображено более чем на пятидесяти картинах, созданных в 1950–1970-е годы. В основном это искусство советской эпохи, преимущественно картины времен Хрущева и Брежнева.

Представление человеческого тела в искусстве значительно варьировалось во времени и в разных культурах: вспомним идеально вылепленные мужские тела в Древней Греции, сочные фигуры фламандского барокко Рубенса или даже изогнутые фигуры выразительных обнаженных тел Эгона Шиле.

Советское искусство уделяло особое внимание сильному, спортивному рабочему телу — олицетворению героя-строителя коммунизма. Профессиональное художественное образование в советское время было сосредоточено на отображении человеческой формы. Художники учились рисовать тело изнутри: они практиковали отображение скелета, затем мышц, затем кожи, покрывающей мышцы, и только потом одежды. Таким образом, художники действительно понимали, как ведет себя человеческое тело, и их картины раскрывают основательное понимание человеческой формы.

Другим интересным аспектом искусства этой эпохи является изображение женщин, особенно рабочих, которое весьма прогрессивно для своего времени. Женщины изображены не как объекты мужского взгляда, а наравне с мужчинами — они сильны и целеустремленны.

Экспозиция разделена на несколько тем, некоторые из которых следует ожидать от выставки советского искусства: «Коллективное пролетарское тело», «Рабочее тело» и «Спортивное тело». Другие темы включают «Старое тело», «Голое, но не обнаженное» (эта часть выставки включает в себя такие сцены, как например семья в бане), «Живое тело» и «Этническое тело».

Открытие экспозиции было перенесено из-за неблагоприятных погодных условий в Миннеаполисе, и на данный момент запланировано на 16 марта. Выставка продлится до 1 сентября 2019 года.