Abstract-Constructivist Avant-Garde in Dresden 1919-1932
07.03.2019
Exhibition in Dresden recounts a time when the city was one of the cultural hotspot for European avant-garde.

A brand new exhibition titled “Visionary Spaces. Kandinsky, Mondrian, Lissitzky and the Abstract-Constructivist Avant-Garde in Dresden 1919 – 1932” has opened at the Albertinum in Dresden, Germany. 

This is a large project which has brought together over 100 works from the collections of the Sprengel Museum in Hanover, Tate, Tretyakov Gallery, Basel Art Museum, Pompidou Centre, as well as Albertinum’s own collection of modern art.

The exhibition recounts the mid-1920s when Soviet Russian Constructivism, the Dutch De Stijl movement and the Bauhaus had overtaken the cultural life of the city. Revolutionary work by artists like El Lissitzky, Piet Mondrian, Lyonel Feininger, Wassily Kandinsky and Paul Klee was exhibited in galleries around the city, which often provoked a controversial response from the press.

The Bauhaus master Hinnerk Scheper designed the rooms of the Galerie Neue Kunst Fides, and around the same time Piet Mondrian was commissioned by Ida Bienert to design the interior for one of the rooms in her family’s residence. Although it was never implemented, Mondrian’s design shows a visionary sense of space and atmosphere. In 1926 the Galerie Ernst Arnold organised a major exhibition of Kandinsky’s work, celebrating his 60th birthday. Later the same year, Lissitzky had been invited to visit Dresden from Moscow. Upon his arrival, the artist constructed a spectacular exhibition space for abstract art at the International Art Exhibition. Its innovative concept challenged the way in which visitors perceived Art.

The exposition focuses around these visionary spaces, which had been reconstructed both virtually and in analog form. The Museum also offers meditation spaces in the exhibition which are designed to encourage visitors to participate by undertaking their own creative experiments.

The exhibition organizers hope to show how this art inspired by utopian ideals, the “Art of the future”, was collected, exhibited and discussed in the 1920s Dresden. It highlights the characteristic simultaneous rejection and veneration of the avant-garde.



El Lissitzky's exhibition room for abstract art at the International Art Exhibition

Абстрактно-конструктивистский авангард в Дрездене

Выставка в Дрездене рассказывает о том времени, когда город являлся одним из культурных центров европейского авангарда.

Новая выставка под названием «Визионерские Пространства. Кандинский, Мондриан, Лисицкий и абстрактно-конструктивистский авангард в Дрездене 1919–1932 гг.» открылась в музее Альбертинум в Дрездене, Германия.

Это огромный проект представляющий более 100 работ из коллекций музея Шпренгеля в Ганновере, галереи Тейт, Третьяковской галереи, Базельского художественного музея, Центра Помпиду, а также из собственной коллекции Альбертинума.

На выставке рассказывается о середине 1920-х годов, когда советский русский Конструктивизм, голландское движение Де Стейл и немецкий Баухауз доминировали в культурной жизни города. Революционные работы таких художников, как Эль Лисицкий, Пит Мондриан, Лайонел Фейнингер, Василий Кандинский и Пол Клее, были выставлены в галереях по всему городу, что часто вызывало неоднозначную реакцию прессы того времени.

В 1926 году мастер Баухауза Хиннерк Шепер спроектировал комнаты для галереи Neue Kunst Fides, одновременно, известный коллекционер того времени, Ида Бьенерт поручила Питу Мондриану спроектировать интерьер одной из комнат резиденции ее семьи. Хотя проект так и не был реализован, дизайн Мондриана раскрывает визуальное ощущение художником пространства и атмосферы. Тогда же в Галерее Эрнста Арнольда была организована крупная выставка работ Кандинского, посвященная его 60-летию. Позже в том же году Эль Лисицкий приехал в Дрезден из Москвы по приглашению Организаторов Международной художественной выставки, для которой художник построил впечатляющий выставочный зал для абстрактного искусства. Его инновационная концепция бросала вызов восприятию искусства посетителями.

Экспозиция посвящена этим визионерским пространствам, которые были реконструированы для нынешней выставки как в виртуальном, так и в аналоговом виде. Музей также предлагает места для медитации, которые призваны стимулировать посетителей к участию, приглашая их провести свои собственные творческие эксперименты.

Организаторы выставки надеются показать как это искусство, вдохновленное утопическими идеалами, так называемое «Искусство будущего», собирали, выставляли и обсуждали в Дрездене 1920-х годов. Экспозиция подчеркивает одновременное почитание и отторжение авангарда, что так характерно для этого художественного движения.

Выставка будет работать до 2 Июня 2019 года.