Aivazovsky’s "Ninth Wave" has returned to Russian Museum after the exhibition in Japan
13.03.2019
The spectacular seascape “The Ninth Wave" by Russian marine painter Ivan Aivazovsky has returned to Russia after being exhibited in Japan where it was seen by over 300,000 people.

The famous painting has safely returned to its permanent home at Russian Museum in St Petersburg after being exhibited at Tokyo Fuji Art Museum in Japan. During the two month long exhibition, the painting was seen by over 300,000 people — an impressive amount of visitors for a 60 day long exhibition.

The small exposition featured a total of 40 works from the collection of Russian Museum including works by famous Russian masters like Aivazovsky, Repin, Shishkin, Levitan and Venetsianov.

According to the Deputy Director for Scientific Research of Russian Museum, Evgenya Petrova, the event was well received in Japan and people queued up in order to see the painting. According to Petrova, many visitors cried at the sight of the Aivazovsky masterpiece and the Museum received several messages of gratitude following the exhibition.

Aivazovsky  painted “Ninth Wave” in 1850 and it’s considered one of the best examples of the artist’s romantic period. The image depicts the confrontation between the forces of nature and the will of man: the survivors of a shipwreck cling onto the debris in the face of a giant wave but the sun, which shines through the stormy clouds, gives hope of salvation.

It’s not the painting’s first time visiting Tokyo — it was sent to Japan for the first time a few years ago. The picture travelled to Japan on special request following a catastrophic earthquake, because of its ability to give people hope and inspiration. Although Russian Museum was preparing its own exhibition at the time, they decided to send the painting over nonetheless in lieu of the unfortunate circumstances. The masterpiece toured several cities and was exhibited on a special pedestal with a runway and steps leading up to it.

A few years later, the Japanese curators requested a new exposition of 40 works, and of course, Aivazovsky’s “Ninth Wave” had to be included in the selection.



«Девятый вал» Айвазовского вернулся в Русский Музей после выставки в Японии

Знаменитый морской пейзаж русского художника Ивана Айвазовского «Девятый вал» вернулся в Россию после выставки в Японии, где его увидели более 300 000 человек.

Знаменитая картина благополучно вернулась домой в Русский музей в Санкт-Петербург после экспонирования в Художественном музее Фудзи в Японии. В течение двухмесячной выставки ее увидело более 300 000 человек — впечатляющее количество посетителей для 60-дневной выставки. 

В небольшой экспозиции было представлено 40 работ из собрания Русского музея, в том числе произведения таких известных русских мастеров, как Айвазовский, Репин, Шишкин, Левитан и Венецианов.

По словам заместителя директора по научным исследованиям Русского музея Евгении Петровой, мероприятие было потрясающе воспринято и люди стояли в очереди чтобы увидеть картину. По словам Петровой, многие посетители плакали, увидев шедевр Айвазовского, и сотрудники Русского музея получили множество сообщений благодарности от посетителей по окончании выставки.

Айвазовский написал «Девятый вал» в 1850 году и полотно считается эталоном романтического периода художника. На картине изображено противостояние сил природы и воли человека: люди в открытом море цепляются за обломки после кораблекрушения перед лицом гигантской волны, но солнце, сияющее сквозь тучи, дает надежду на спасение.

Это не первый визит произведения в Токио, оно было отправлено в Японию впервые несколько лет назад. Картина посетила страну по специальному запросу после катастрофического землетрясения 1995 года из-за ее способности давать людям надежду и вдохновение. Несмотря на то что Русский музей, в то время готовил свою собственную выставку, руководство решило отдать картину учитывая печальные обстоятельства. Шедевр совершил поездку по нескольким городам и был выставлен на специальном подиуме с дорожкой и ступенями, ведущими к нему.

Несколько лет спустя, японцы запросили новую выставку из 40 работ, и, конечно же, «Девятый вал» Айвазовского обязательно должен был присутствовать в экспозиции.