Vasily Polenov’s “Christ and the Sinner” at Tretyakov Gallery
27.03.2019
The exhibition will feature the work of one of the most prominent Russian painters of the second half of the XIX— early XX century.

Tretyakov Gallery has already announced their upcoming exhibitions throughout the rest of 2019. Among them is a large retrospective of the work by Vasily Polenov (1844–1927) — famous Russian artist, innovator of landscape painting, author of a series of large-scale paintings “From the Life of Christ”, an accomplished teacher, theater artist, architect and public figure. 

The exhibition will feature more than 150 works from the collections of 16 Russian museums as well as private collections. The exposition will cover the different periods and sides of Polenov’s oeuvre: landscapes and portraits, historical painting, paintings of the Gospel series, sketches of theatrical scenery and architectural projects.

Special attention in the exposition will be paid to the artist’s pedagogical activity. The exhibition organizers hope to facilitate a rethinking of the significance of Polenov’s contribution to the development of the “Moscow school of painting” at the turn of the XIX and XX centuries.

Among the exposition is a wonderfully large-scale 325x611cm painting titled “Christ and the Sinner”. It was conceived by the artist in the late 1860s, the first sketches appeared in the early 1870s. It took Polenov about fifteen years to create the final version of this impressive canvas.

In 1881–1882 Polenov set off on his first journey to the Middle East and through biblical locations: Constantinople, Palestine, Syria and Egypt where he painted several preparatory sketches for “Christ and the Sinner”, as well as other paintings created in a new manner which he discovered during his trip.

In 1883–1884 in Italy, he continued to work on the painting and in 1887 the masterpiece was finally exhibited at the 15th exhibition of the Wanderers. Emperor Alexander III attended the exhibition, enchanted by Polenov’s work, he purchased the large canvas which was kept at the Winter Palace until the formation of State Russian Museum in 1897 when it was moved there.

The Moscow public will have a rare opportunity to see this large, beautiful biblical scene as it will be brought to Moscow from the State Russian Museum in St Petersburg for the first time.


«Христос и грешница» Василий Дмитриевич Поленов

«Христос и Грешница» Василия Поленова

На выставке будут представлены работы одного из самых выдающихся русских художников второй половины XIX —начала XX века.

Третьяковская Галерея уже анонсировала свои предстоящие выставки на вторую половину 2019 года. Среди них большая ретроспектива работ Василия Поленова (1844–1927) — известного русского художника, новатора пейзажной живописи, автора серии крупномасштабных картин «Из жизни Христа», педагога, театрального художника, архитектора и общественного деятеля.

На выставке будет представлено более 150 работ из собраний 16 российских музеев и частных коллекций. Экспозиция охватит разные периоды и стороны творчества Поленова: пейзажи и портреты, историческую живопись, картины из серии «Евангелие», эскизы театральных декораций и архитектурные проекты.

Особое внимание в экспозиции будет уделено педагогической деятельности художника. Организаторы выставки стремятся поспособствовать переосмыслению значения вклада Поленова в развитие «Московской школы живописи» на рубеже XIX и XX веков.

Среди подобранных работ — масштабная картина размером 3,25х6,11 м под названием «Христос и грешница». Она была задумана художником еще в конце 1860-х годов, первые эскизы появились в начале 1870-х. Поленову понадобилось около пятнадцати лет, чтобы создать окончательный вариант этого впечатляющего полотна.

В 1881–1882 годах художник отправился в свое первое путешествие на Ближний Восток, через библейские места: Константинополь, Палестину, Сирию и Египет, где он написал несколько подготовительных эскизов к «Христу и грешнице», а также другим картинам, созданным в новой манере, которую художник приобрел во время своей поездки.

В 1883–1884 годах в Италии мастер продолжил работать над картиной, а в 1887 году законченный шедевр был представлен на 15-й выставке «Передвижников». Император Александр III посетил выставку и, очарованный работой Поленова, приобрел крупномасштабное полотно, которое с тех пор хранилось в Зимнем Дворце до образования Государственного Русского музея в 1897 году, когда оно было передано в коллекцию Музея.

У московской публики будет редкая возможность увидеть эту прекрасную библейскую сцену, так как картина будет впервые привезена в Москву из Государственного Русского музея в Санкт-Петербурге.