“Time to figure it out!”: Soviet archival documents from the collection of art historian Alexander Kamensky
29.03.2019
The exhibition at Institute of Russian Realist Art in Moscow will include the work by famous and lesser known Russian artists, as well as a number of unique archival documents providing a deeper insight into the the history of art of the Soviet Union.

The exhibition of Soviet artists and archival documents titled “Pora Razobrat’sa!”, translated roughly to “Time to figure it out!”, shares its title with the 1962 article published in the journal “Moscow artist” by Russian Art historian Alexander Kamensky. He wrote about the changes in Soviet Art , and the formation of a new direction in art which later became known as “severe style”.

Alexander Abramovich Kamensky (1922 - 1992) was a Soviet and Russian art historian, art critic and theorist. He is well known as the author of the term and ideologist behind the “severe style” but also as the author of publications devoted to the works of the greatest masters of Soviet and Russian art, in particular, Mark Chagall, Anna Golubkina, Sergey Konenkov and Martiros Saryan. Kamensky was also the first Soviet Art historian of the second half of the twentieth century, who turned to the work of Marc Chagall, and made a significant contribution to the restoration of his name among the classics of Russian art.

The exhibition revolves around the works of those Soviet artists whom Kamensky wrote about, as well as his impressive collection of archival documents which reveals providesa unique and deeper understanding of an epoch which is becoming increasingly harder to reach and understand for the younger generations.
These documents will be included in the exposition along with the works by artists such as Martiros Saryan, Mark Chagall, Sergey Konenkov, Robert Falk, Vladimir Favorsky, Alexander Labas, Andrey Goncharov, Victor Elkonin, Pavel Nikonov, Nikolai Andronov, Tair Salakhov, Viktor Popkov, Alexander Sitnikov, Olga Bulgakova, Tatiana Nazarenko, Natalia Nesterova, Andrei Volkov, Oleg Tselkov, Anatoly Zverev and several others.

According to the director of the Institute, Nadezhda Stepanova, over 20,000 archival documents and photographs were digitized for this exhibition. Furthermore, the visitors will have a rare opportunity to see works which are exhibited for the first time, including "The Queue" by Alexey Sundukov and "Karelia. At the logging company” by Alexander Labas.

In parallel with the exhibition, the Institute is planning to publish the archives of Alexander Kamensky on the online network “Archives of Russian Art” (RAAN). The RAAN project, founded by the Garage Museum of Contemporary Art, brings together important archival collections dedicated to Soviet and Russian art of the postwar period.

The exhibition will open in Moscow on 5 April and will run until 11 August 2019. 


Алексей Сундуков. "Очередь". 1986 г.

«Пора Разобраться!»: Советские архивные документы из коллекции искусствоведа Александра Каменского

На выставке в Институте Русского Реалистического Искусства в Москве будут представлены работы известных и малоизвестных русских художников, а также ряд уникальных архивных документов, предлагающих более глубокое представление об истории искусства Советского Союза.

Выставка советских художников и архивных документов под названием «Пора Разобраться!» заимствует свое название из статьи 1962 года, опубликованной в журнале «Московский художник» российским искусствоведом Александром Каменским. В ней, Каменский писал об изменениях в советском искусстве и формировании нового направления в живописи, которое впоследствии стало называться «суровым стилем».

Александр Абрамович Каменский (1922–1992) был советским и русским искусствоведом, историком и теоретиком. Он хорошо известен как автор термина и идеолога «сурового стиля», а также как автор публикаций, посвященных творчеству величайших мастеров советского и русского искусства, в частности Марка Шагала, Анны Голубкиной, Сергея Коненкова и Мартироса Сарьяна. Каменский был первым советским искусствоведом второй половины двадцатого века, который обратился к творчеству Марка Шагала и внес значительный вклад в восстановление имени мастера в ряду классиков русской живописи.

На выставке можно увидеть работы советских художников, о которых писал Каменский. Также представлена его впечатляющая коллекция архивных документов, которая позволяет глубже понять эпоху, уходящую все дальше от нынешнего поколения современных зрителей.
Эти документы будут включены в экспозицию вместе с работами таких художников, как Марк Шагал, Сергей Коненков, Роберт Фальк, Мартирос Сарьян, Владимир Фаворский, Александр Лабас, Андрей Гончаров, Виктор Эльконин, Павел Никонов, Николай Андронов, Таир Салахов, Виктор Попков, Александр Ситников, Ольга Булгакова, Татьяна Назаренко, Наталья Нестерова, Андрей Волков, Олег Целков, Анатолий Зверев и ряд других.

По словам директора института Надежды Степановой, для этой выставки было оцифровано более 20 000 архивных документов и фотографий. Кроме того, у посетителей будет редкая возможность увидеть работы, которые экспонируются впервые, в том числе «Очередь» Алексея Сундукова и «Карелия. На лесозаготовке» Александра Лабаса.

Параллельно с выставкой Институт планирует опубликовать архивы Александра Каменского в онлайн-сети «Сеть архивов российского искусства». Проект, основанный Музеем современного искусства «Гараж», объединяет важные архивные коллекции, посвященные советскому и российскому искусству послевоенного периода.

Выставка откроется в Москве 5 апреля и продлится до 11 августа 2019 года.