Malevich’s masterpiece turns out to be a painting by his female pupil
11.04.2019
The work in question is a picture which became the star of the 2014 Malevich exhibition at the Tate Modern: a portrait of a bohemian Russian woman holding a red purse, identified as the stage designer Elizaveta Yakovleva.

Kazimir Malevich (1879–1935) is one of the most famous Russian painters of the 20th century, a pioneer of abstract art, father of Suprematism and one of the leaders of the Russian avant-grade. Today, his work is in the most important museum collections around the world and his canvases fetch sky-high sums whenever they appear at auctions.

The painting in question gathered special attention at the exhibition from the critics and since being attributed to Malevich has been valued at millions of pounds. However, now, the research and documents gathered by Andrey Vasiliev, a Russian Art lover on a quest to track down the origins of the painting, reveals that the picture was most likely painted not by Malevich himself, but by one of his pupils — a woman called Maria Dzhagubova who lived with Yakovleva in Leningrad. Dzhagubova also designed the red purse, which features geometric shapes in a Suprematist fashion.

Among the evidence gathered by Vasiliev is a document retrieved from Soviet archives . It lists all of the paintings by Dzhagubova that were confiscated by the state. Socialist realism was the only creative style allowed at the time and works by Malevich and his pupils were confiscated and suppressed en masse.

The document lists the painting as “Position 1 – Portrait of Yakovleva” estimated at 30 roubles, and even provides the inventory number 434 208 which is still visible on the back of the canvas.

Vasiliev began his damning investigation in 2017 after he experienced an uncanny feeling of deja-vu after seeing the painting at the “Not Just the Black Square” Malevich exhibition in Russia. The canvas has been offered to him during the 1980s, then as a portrait by an unknown author.

When Vasiliev grew suspicious and began visiting archives, he noticed that several documents from State Archives of Literature and Art were missing — according to Vasiliev, it was as if the name of Dzhagubova was being erased from history.

According to state documents, the picture was sold for 14 rubles in 1977 and reappeared again in the 1980s, then still attributed to an unknown artist. When it was purchased by collector van den Hurk in the 1990s — it had mysteriously acquired Malevich’s signature.

Vasiliev notes that the story of this painting is interesting, and quite telling as it does not only reveal the misattribution of a painting by a pupil of a great master but it is also a story of a female artist whose name was erased from Art history and whose work was appropriated as the masterpiece of a “dead, white man”.

The portrait of Elizaveta Yakovleva. Photograph: Family of E Yakovleva, Saint Petersburg

Шедевр Малевича оказался написанным его ученицей 

Шедевр под вопросом — картина, ставшая жемчужиной выставки работ Малевича в лондонском музее Tate Modern в 2014 году: портрет сценографа Елизаветы Яковлевой с красной сумочкой.

Казимир Малевич (1879–1935) является одним из самых известных русских художников XX века, пионером беспредметного искусства, отцом Супрематизма и одним из лидеров Русского авангарда. Сегодня его работы находятся в самых важных музейных коллекциях мира, и его произведения достигают рекордных сум всякий раз, когда они появляются на аукционах.

Картина оцененная в миллионы фунтов привлекла восторженные отзывы со стороны критиков. Однако, исследования и документы, собранные Андреем Васильевым, любителем русского искусства, в поисках истоков картины, свидетельствуют о том, что картину, скорее всего, написал не сам Малевич, а одна из его учениц — Мария Джагубова, которая жила с Яковлевой в Ленинграде. Она же и разработала красную сумочку с геометрическими фигурами в Супрематическом стиле.

Среди доказательств, собранных Васильевым, имеется документ, найденный в советских архивах, в котором перечислены все картины Джагубовой конфискованные государством. Соцреализм был единственным творческим стилем, разрешенным режимом, и работы Малевича и его учеников запрещались в массовом порядке.

В документе картина указана как «Позиция 1 — Портрет Яковлевой», оцененная в 30 рублей, и даже приводится инвентарный номер 434 208, который все еще виден на обороте холста.

Васильев начал свое расследование в 2017 году после того, как он испытал странное чувство дежавю, увидев картину на выставке Малевича «Не только черный квадрат» в России. В 1980-х годах, это полотно предлагалось ему для покупки как портрет кисти неизвестного автора.

Когда у Васильева появились подозрения, он обратился к архивам, и вскоре заметил, что несколько документов из Государственного архива литературы и искусства отсутствуют — по словам Васильева, имя Джагубовой как будто вычеркнули из истории.

Согласно государственным документам, картина была продана за 14 рублей в 1977 году и вновь появилась лишь в 1980-х годах, тогда она была все еще приписана неизвестному автору. Когда ее приобрел коллекционер ван ден Гурк в 1990-х годах, на ней загадочным образом появилась подпись Малевича.

Васильев отмечает, что история этой картины интересна и довольно показательна, поскольку она не только раскрывает неверную атрибуцию картины великому мастеру, но также является историей женщины-художника, имя которой было стерто из истории искусства и чья работа была присвоена как шедевр «мертвого белого мужчины».