Garage museum in Moscow comes out with another exhibition dedicated to one of the various historic phenomena in Soviet and Russian contemporary art.
05.02.2018
On July 7 in 1988, the Sovincenter in Moscow hosted a legendary Sothesby’s auction which featured more than 100 lots of avant-garde and “unofficial” contemporary works. International collector travelled to Moscow especially for the event in order to bid over the Russian lots. The local artists and collectors watched on, as they were not permitted to bid.

The term “glasnost” in the title of “Bidding for Glasnost: Sotheby's 1988 Auction in Moscow” has been used by Russians for centuries and has been translated as openness, transparency or publicity but its closest meaning in English is “freedom of speech”. 

The exhibition features several elements in order to help the visitor immerse themselves in the event. A VR installation, which transports the visitors to the Sotheby’s auction, raw video footage of the full sale led by Simon de Pury, documents and news coverage the controversial event was receiving, as well as interviews with the organizers and ten of the participating artists. The exhibition also features some of the paintings included in the original sale such as early twentieth century avant-garde works by Alexander Rodchenko and Varvara Stepanova; Fundamental Lexicon (1986) by Grisha Brushkin, which was the highest-selling contemporary work; and a piece by Ilya Kabakov—All About Him (1971). 

In 1985, Mikhail Gorbachev became the General Secretary of the Communist Party and “glasnost” was part of his campaign which focused on three missions on a quest to reform the Soviet Union; glasnost in public discussion, perestroika (restructuring) in the economy and political system, and novoe myshlenie (new thinking) in foreign policy. 
The auction, signifies a changing of times as it was the last event that required special permission from the Soviet government. 

Furthermore, and more importantly, the auction was the most successful commercial exchange of culture in the Soviet Union which completely changed the government’s opinion of unofficial art. 

The auction has since become somewhat of a legend, the writer Andrew Solomon described it as follows: “It was in fact so heralded an event that in the years that followed critics, curators, collectors, and artists variously credited the auction house with discovering a movement, inventing a movement, and destroying a movement.” 

Image and video hosting by TinyPic


В Музее Гараж в Москве проходит новая выставка, посвящённая историческому событию в советском и русском современном искусстве.

7 июля 1988 года в Совинцентре в Москве состоялся легендарный выездной аукцион «Сотсбис», на котором было выставлено более 100 произведений русского авангарда и работ признанных и неофициальных советских художников. Международные коллекционеры слетелись в Москву специально, чтобы участвовать в торгах по российским лотам. Местные художники и коллекционеры наблюдали за ними со стороны, так как им не разрешалось делать ставки по законам того времени.

Термин «гласность» в названии «Ставки на гласность. Аукцион «Сотбис» в Москве, 1988» был переведен на английский как openness, transparency и publicity, но самым близким переводом является freedom of speech (свобода слова). 

На выставке представлены несколько элементов, чтобы помочь посетителю погрузиться в атмосферу аукциона 1988 года: выдержки из интервью с организаторами и художниками-участниками аукциона; VR-инсталляция, которая позволяет стать свидетелем торгов ведущихся Саймоном де Пьюри; архивные материалы и документы, демонстрирующие различные мнения и противоречивое отношение к аукциону в средствах массовой информации. 

Также на выставке экспонируются некоторые произведения, которые были включены в оригинальные торги, в том числе рисунок Варвары Степановой (около 1924), «Клоун. Сцена в цирке» (1935) Александра Родченко, «Фундаментальный лексикон» (1986) Гриши Брускина (проданный за рекордные £242 000) и «Все о нем» (1971) Ильи Кабакова. 

В 1985 году Михаил Горбачев стал Генсеком КПСС, и «гласность» была частью его кампании, в которой основное внимание уделялось трем направлениям реформы Советского Союза: гласность в публичном обсуждении, перестройка в экономике и политической системе и новое мышление во внешней политике. 
Аукцион знаменовал собой начало перемен, поскольку это было последнее событие, требующее специального разрешения от Советского правительства.

Более того, и что более важно, аукцион был самым успешным коммерческим обменом культурой в Советском Союзе, что полностью изменило мнение правительства о неофициальном искусстве.

С тех пор аукцион стал чем-то вроде легенды, и писатель Эндрю Соломон про него сказал так: «…об этом событии так много говорили, что в последующие годы критики, кураторы, коллекционеры и художники чего только не ставили аукционному дому в заслугу: он-де открыл одно направление, изобрел другое, положил конец третьему».