Goncharova is “doomed to success” in London
10.06.2019
Tate Modern Museum in London has proudly opened the first UK retrospective exhibition of Natalia Goncharova, a famous Russian artist  and one of the leaders of the Russian Avant-garde movement of the early 20th century. 

Goncharova had a rather exciting and prolific career. She established herself as one of the leaders of the avant-grade movement with an exhibition in Moscow in 1913 when she was 32 years old. Following this exhibition, Goncharova was able to find acclaim and continued working, constantly innovating and challenging the boundaries of early 20th century Art. In Russia, Goncharova experimented with many styles and took part in several movements including Primitivism and Cubofuturism. Goncharova and her partner Larionov also pioneered a new movement, unique to Russia, which they dubbed Rayism (лучизм). Goncharova later moved to France where she continued to work and found herself designing costumes and backdrops for Sergei Diaghilev’s Ballet Russes. She eventually settled in Paris and remained there for the rest of her life, becoming an integral part of the city’s art-scene.

Goncharova’s creative output was incredibly plentiful and and often quite controversial. Among other things she’s known for parading the streets of Moscow in Futurist body art and creating monumental religious paintings. She also famously took part in avant-garde cinema, dabbled in book designs and designed for fashion houses in Moscow and Paris.

The exhibition brings together more than 160 works by Goncharova from around the world, including some of her earlier works. The exposition features the famous painting "Peasants picking apples", large-scale canvas "Harvest" and her infamous nudes. One of the sections is devoted to works on religious themes, including the “Evangelists”, which was prohibited from exhibiting in St. Petersburg in 1914. An entire room is dedicated to the Moscow Goncharova retrospective exhibition from 1913.

The exhibition also features stylistically related works of 1913: "Linen", "The Weaver" as well as "Forest". Some sections in the exposition are devoted to Goncharova's theatrical works — sketches and designs for Ballet Russes, as well as the artist’s collaborative work with Russian and French fashion designers.

The Tretyakov Gallery in Moscow has lent about 80 paintings and graphic works to the gallery in London, making this exhibition the first in Tate, where works from the Tretyakov Gallery make up more than half of the entire exposition.

The director of the Tretyakov Gallery Zelfira Tregulova has already appraised Goncharova’s exposition in London, stating that the exhibition is «bound for success».


Natalia Goncharova Self-Portrait with Yellow Lilies 1907-1908 State Tretyakov Gallery

Гончарова «обречена на успех» в Лондоне

В лондонском музее Tate Modern с гордостью открыли первую в Великобритании ретроспективную выставку Наталии Гончаровой — известного русского художника  и одного из лидеров движения Русского авангарда начала ХХ-го века. 

Творческая жизнь Гончаровой была захватывающей и плодотворной. Художница утвердила себя как одного из лидеров авангардного движения на выставке в Москве в 1913 году, когда ей было 32 года. После этой выставки к Гончаровой пришло общественное признание, особенно в кругу художников, и она продолжила работать, постоянно находясь в поисках инноваций и дерзко бросая вызов канонам искусства. В России художница экспериментировала со многими стилями и участвовала в нескольких движениях, включая примитивизм и кубофутуризм. Наталия Гончарова и ее партнер Михаил Ларионов также стали инициаторами нового уникального движения, которое они назвали «Лучизмом». Позднее, переехав во Францию, Гончарова продолжала писать картины и занималась созданием костюмов и декораций для «Русских балетов» Сергея Дягилева. Она поселилась в Париже и прожила там до конца своей жизни, став неотъемлемой частью парижской арт-сцены.

Творчество Гончаровой нередко бывало довольно противоречивым. Среди прочего она известна тем, что гуляла по московским улицам в футуристическом боди-арте, а также своими монументальными религиозными картинами. Она активно участвовала в авангардном кинематографе, увлекалась дизайном книг и разрабатывала женскую одежду для модных домов как в Москве, так и в Париже.

На выставке собраны более 160 работ Гончаровой из разных стран мира, включая ранние произведения художницы. В экспозиции представлена знаменитая картина "Крестьяне, собирающие яблоки", крупномасштабное полотно "Урожай" и скандально известные ню. Одна из секций посвящена работам на религиозные темы, в том числе "Евангелисты", которую власти в 1914 году запретили выставлять в Петербурге. Целый зал посвящен ретроспективной выставке Гончаровой в Москве в 1913 году.

На выставке также представлены стилистически связанные работы 1913 года: "Белье", "Ткацкий станок и женщина" и "Лес". Некоторые секции в экспозиции посвящены театральным работам Гончаровой — эскизам и дизайнам для "Русских сезонов", а также совместной работе художницы с российскими и французскими модельерами.

Третьяковская Галерея привезла в Лондон около 80 живописных и графических произведений, делая эту выставку первой в Tate, где работы из Третьяковки составляют более половины всего состава экспозиции.

Директор Третьяковки Зельфира Трегулова оценила экспозицию Гончаровой в Лондоне заявив что выставка обречена на успех.