“Russian avant-garde in an international context”
21.06.2019
The International Conference dedicated to the memory of writer and art historian Nikolai Khardzhiev is held on June 21–22 in Moscow, at the exhibition hall of the Russian State Archive of Literature and Art.

The third volume of the Khardzhiev Archive, published by RGALI and the IN ARTIBUS Foundation, will be presented at the conference entitled “Russian Avant-Garde in an International Context”. 

During immigration, Khardzhiev tried to take his collection abroad and a large part of the archive was secretly transported to Amsterdam. In 1994, another part of it was confiscated at customs in Moscow and later it was transferred to the Russian State Archive of Literature and Art (RGALI). In 2011, RGALI and the Netherlands Foundation Cultural Center of Khardzhiev — Chagi signed an agreement to collaborate and the collection from Amsterdam was transferred to the Archive. Since then, three volumes have been published, including the latest edition, which will be presented at the conference.

The event is attended by the Secretary of the Khardzhiev Foundation Sheng Scheyen, President of the Foundation IN ARTIBUS Inna Bazhenova, Director of the State Museum named after A.S.Pushkin Marina Loshak and various researchers of Russian avant-garde. Among them is the well-known Art historian Andrei Sarabyanov, who will give a lecture on the subject “Malevich and Klyun”. Tatyana Goryacheva will talk about Lisitsky and foreign exhibitions while Alexander Shatskikh will speak about the role of Lissitzky as a European propagandist of Malevich’s work.

Furthermore, in connection to the event, an exhibition titled “Russian avant-garde from the collection of RGALI” will run alongside it. The exhibition features rare exhibits from the Nikolai Khardzhiev Foundation related to the heritage of such artists and writers as Natalia Goncharova, Alexey Kruchenykh, Mikhail Larionov, El Lissitzky, Kazimir Malevich, Mikhail Matyushin, Vladimir Mayakovsky, Velimir Khlebnikov and other prominent members of the intelligentsia of the first decades of the twentieth century.

Among the exhibits are not only graphics and paintings, but also letters, photographs, manifestos, theoretical works and diaries, many of which are exhibited for the first time.



«Русский авангард в межнациональном контексте»

21–22 июня в Москве в выставочном зале Российского государственного архива литературы и искусства проходит международная конференция посвященная памяти писателя и историка Николая Харджиева.

На конференции под названием «Русский авангард в межнациональном контексте» будет представлен третий том «Архива Харджиева», изданный РГАЛИ и фондом IN ARTIBUS.

Во время иммиграции Харджиев хотел вывезти свою коллекцию за границу и часть архива была тайно перевезена в Амстердам. В 1994 году другую часть арестовали на таможне в Москве и впоследствии она была передана в Российский государственный архив литературы и искусства. В 2011 году РГАЛИ и нидерландский фонд «Культурный центр Харджиева — Чаги» подписали договор о совместной деятельности и коллекция из Амстердама была передана в архив. С тех пор были опубликованы три тома включая последний, который будет представлено на конференции.

В мероприятии участвуют секретарь Фонда Харджиева Шенг Схейен, президент фонда IN ARTIBUS Инна Баженова, директор Государственного Музея им. А.С.Пушкина Марина Лошак и различные исследователи русского авангарда. Среди них известный искусствовед Андрей Сарабьянов, который прочтёт лекцию на тему «Малевич и Клюн. К портретной иконографии художников». Татьяна Горячева расскажет о Лисицком на зарубежных выставках, а Александра Шатских про роль Лисицкого как европейского пропагандиста творчества Малевича.

В рамках мероприятия также открывается выставка «Русский авангард из собрания РГАЛИ». В экспозиции присутствуют редкие экспонаты из Фонда Николая Харджиева связанные с наследием таких художников и писателей как Наталия Гончарова, Алексей Крученых, Михаил Ларионов, Эль Лисицкий, Казимир Малевич, Михаил Матюшин, Владимир Маяковский, Велимир Хлебников и других выдающихся представителей творческой интеллигенции начала ХХ века. 

Среди экспонатов не только графика и живопись, но и письма, фотографии, манифесты, теоретические работы и дневники, многие из которых выставляются впервые.