10 days left to see the “Wanderers and Impressionists” at the Pushkin Museum in Moscow
15.02.2018
The exhibition, fully titled “Wanderers and Impressionists. On the way to the 20th century”, is the personal project of the President of the Museum, art critic Irina Alexandrovna Antonova. In a single exhibition space, over 80 works by Russian Wanderers and French Impressionists are exhibited side by side.

The exhibition is based on the scientific publication of one of the largest Russian art historians Nina Alexandrovna Dmitrieva (1917-2003). The unusual angle of Dmitrieva’s approach is the determination of the writer to view Russian art in a global context. The article "Wanderers and Impressionists" was produced by Dmitrieva, prompted by her exploration of the formation of artistic movements in Russia and France. The two countries, each produced a generation of artists with an entirely different worldview and attitude from one another, yet both were plagued by the restricting traditions of academism.

There are several strings which connect the two groups, as Dmitrieva ponders in her essay, the end of the 19th century produced a group of artists in Russia and France respectively, which would both change the future of Art. Furthermore, both groups strived to break away form the traditions of academism, choosing innovation instead. Interestingly, both groups favored similar themes although for entirely different reasons, for example the portrait. The Russian Wanderers were exploring the psychology of the social types, while Parisian Impressionists were busy admiring beauty. Both however denounced the pompous tradition of commissioned salon portraits and focused instead on the images of their contemporaries. Paris also played a role in forming each one of the movements, the home of the Impressionists, it hosted a lot of Russian artists as well as Russian collectors who started bringing the works of French Impressionism back home to Russia.

In the exhibition, the viewer is presented with a comparison of paintings by Eduard Manet, Ilya Repin and Vladimir Makovsky , Alfred Sisley and Alexei Savrasov , Valentin Serov and Pablo Picasso, Nikolai Yaroshenko and Pierre Auguste Renoir as well as Mikhail Vrubel and Henri de Toulouse-Lautrec.

Furthermore, the exhibition will also feature paintings by post-Impressionists Van Gogh, Cezanne and and Gaugain whose work too, adheres to the concept of the show.


Image and video hosting by TinyPic
Summer landscape, Ilya Repin, 1879
летний пейзаж, Илья Репин, 1879

10 дней до закрытия выставки «Передвижники и Импрессионисты» Музея Пушкина в Москве

Выставка, названная «Передвижники и Импрессионисты. На пути к ХХ-му веку», это проект Президента Музея, искусствоведа Ирины Александровны Антоновой. В одном выставочном пространстве, бок о бок выставлены более 80 работ русских передвижников и французских импрессионистов.

Выставка основана на публикации одного из крупнейших российских искусствоведов, Нины Александровны Дмитриевой (1917-2003). Необычным в подходе автора является решимость рассматривать российское искусство в глобальном контексте. Статья «Передвижники и Импрессионисты», была написана Дмитриевой по следам её исследования процессов формирования художественных движений в России и Франции XIX-го века. В обеих странах было сформировано поколение художников с совершенно различным мировоззрением, однако решавшие схожие творческие вопросы и навсегда изменившие будущее изобразительного искусства.

Кроме того, как размышляет Дмитриева в своем эссе, эти две группы похожи ещё и стремлением отойти от традиций академизма, отрекаясь от которых, художники выбирали инновацию. Интересно, что обе группы предпочитали схожие сюжеты, но привносили разный контекст. Например, в портрете, Передвижники изучали психологизм социальных типажей, в то время как Импрессионисты восхищались красотой Человека. И те, и другие, осуждали помпезную традицию салонного портрета и фокусировались на образах своих современников. Париж также сыграл определенную роль в формировании каждого из движений. Этот город был домом импрессионистов, туда приезжали многие российские художники, а также российские коллекционеры, которые привозили работы французского импрессионизма в Россию.

На выставке зрителям представлено сравнение картин Эдуарда Мане,  Ильи Репина и Владимира Маковского, Альфреда Сислея и Алексея Саврасова, Валентина Серова и Пабло Пикассо, Николая Ярошенко и Пьера Огюста Ренуара, а также Михаила Врубеля и Анри Тулуза-Лотрека.

Кроме того, представлены также картины постимпрессионистов Ван Гога, Сезанна и Гаугина, чья работа тоже подпадает под концепцию выставки.