“Anatomy Of senses” presents one of Russia’s legendary non-conformists at the NCCA
16.02.2018
The exhibition at the National Centre for Contemporary Arts in Moscow is a rather short one, running for less than a week, the show will close its doors on the 18th of February. The show, inspired by the work of Vladimir Yankilevsky, shares its title with a catalog of Yankilevsky’s work, published in 2009 by Atkins Gallery, London.

Yankilevsky belongs to the group of nonconformist artists of the 1960s and 70s, and was a member of the Sretensky Boulevard circle of artists such as E. Neizvestny, Yu. Sooster, I. Kabakov and E. Bulatov. Yankilevsky’s original style emerged in the 60s when he began to experiment with the concept of the triptych, which he used to externalize his ideas about human existence in the grand scheme of the Univese.

Yavlensky was essentially part of the second wave of Russian avant-garde, and one of the exhibiting artists at the infamous exhibition in the Moscow Manege, in 1962. In fact it was his work which infuriated Nikita Khrushchev (First Secretary of the Communist Party) and led to the subsequent ban of the avant-garde. “Destroy the work, ban the artists.”

Following the scandal, Yankilevsky had gone in hiding. He remained true to his art and continued painting - producing bold, unapologetic work, experimenting with technique, gender and theory. "He discovered a form which united humanity. And the form of the man, is anthropocentric. That is, when cosmos is in the image of man, and man is in the image of the cosmos.” said the curator of the exhibition Vitaly Patsyukov.

The “Male Portrait", one of the exhibited works, is from the personal collection of surgeon and art collector Mikhail Alshibaya. Before arriving in Russia, the painting traveled the world. In the mid-60's, Yankilevsky gifted this canvas to an unknown Brazilian artist, a friend of his. The artist was studying in Russia, and the canvas was presented to him as a sign of their friendship. “It was not even signed" said Alshibaya.

The exhibition will run until the 18th of February at NCCA and is a must-see event of Russian nonconformist art.

Image: Vladimir Yankilevsky, 1960

Image and video hosting by TinyPic

Выставка «Анатомия чувств» в ГЦСИ, представляет одного из легендарных нонконформистов России.

Выставка в Государственном Центре Современного Искусства в Москве довольно короткая по времени и закрывает свои двери уже 18 февраля. Экспозиция, вдохновленная творчеством Владимира Янкилевского, заимствует своё название у каталога работ художника, опубликованного в 2009 году галереей Аткинса в Лондоне.

Янкилевский принадлежал к группе художников-нонконформистов 1960-х и 70-х годов и был членом круга «Сретенского Бульвара», наряду с такими авторами как Э. Неизвестный, Ю. Соостер, И. Кабаков и Э. Булатов. Оригинальный стиль Янкилевского возник в 60-х годах, когда он начал экспериментировать с концепцией триптиха. Художник использовал форму триптиха для воплощения своих представлений о человечестве и нашем существовании во вселенной.

Александр Янкилевский был представителем второй волны русского авангарда и был одним из участников печально известной выставки в Московском Манеже в 1962 году. Фактически, именно его работа вызвала ярость Никиты Хрущева (Генсека Коммунистической партии), что и привело к последующим гонениям на авангард. «Мазню - уничтожить, художников - запретить.» После скандала Янкилевский существовал в подполье. Он оставался верен своему искусству и продолжал творить, отстаивая свою непримиримую автоскую позицию, экспериментируя с техникой, вопросами полоа и теорией искусства.

«Он нашел форму, в которой объединил человечество. И человек у него является моделью всего космоса, мира. Эта модель антропоцентрическая. Когда космос имеет образ человека, а человек - образ космоса» - слова куратора выставки Виталия Пацюкова.
«Мужской портрет», одно из выставленных произведений из личной коллекции хирурга и коллекционера искусства Михаила Алшибая. До прибытия в Россию, картина путешествовала по миру. В середине 60-х годов Янкилевский подарил этот холст неизвестному бразильскому художнику, который учился в России, и полотно было предоставлено ему в знак их дружбы. «Она даже не была подписана» - рассказал про картину Алшибая.

Выставка «Анатомия Чувств» в ГЦСИ является очень интересным мероприятием для знатоков и любителей российского нонконформистского искусства.

Изображение: Владимир Янкилевский, 1960