“Russian Cosmism”, Boris Groys in conversation with Claire Bishop and Anton Vidokle
23.02.2018
The lecture will take place on March 27th at “e-flux” in New York, an artist project and curatorial platform. However the lecture will also be streamed live and will be available to view worldwide. 

The focus of the event: Boris Groys' newest edited volume Russian Cosmism, which was co-published by e-flux and MIT Press. The evening will feature Groys, internationally distinguished art critic, philosopher and researcher in conversation with art historian Claire Bishop as well as artist and co-editor of the e-flux journal, Anton Vidokle.

The theme of the book is Russian Cosmism, which was a series of religious, philosophical, mystical, artistic-aesthetic and scientific-futuristic themes of the early 20th century. The philosophy was comprised from various elements, combining both eastern as well as western philosophic traditions. Cosmism was also concerned with a history and philosophy of origin as well as the future of humankind and cosmos.

The movement was developed by Russian philosopher Nikolai Fedorov who argued that outer space held the key to immortal life and unlimited resources. According to his theories, humankind has an ethical obligation to take care of the sick through the use of science and technology. Cosmism however went beyond that, seeking the end of death.

The philosophical movement found life in a second generation after the October Revolution, and inspired a whole wave of Russian artists, filmmakers, poets, writers, architects, theatre directors and composers - Dostoevsky and Tolstoy were reportedly both familiar with Fedorov’s writing.

Eventually, Cosmism was squashed by Stalin in the 1930s and replaced with Social Realism which was proclaimed as the official art movement of the USSR. Many of the members were either jailed of executed. Today however, Cosmism is once again gaining traction in an era where the philosophical imagination once again collides with the scientific.


28166709_1503898799723001_2114132489535094173_n
Image: Cover of the book featuring an illustration for A. Kruchenykh's "Four phonetic novels", by by Gustav Klucis.
Изображение: Oбложка книги с иллюстрацией Густава Клучиса из «Четыре фонетических романа» автора А. Крученых

«Русский Космизм» - редактор Борис Гройс в разговоре с Клэр Бишоп и Антоном Видокле.

Лекция состоится 27 марта на кураторской и публикационной платформой «e-flux» в Нью-Йорке. Также мероприятие будет доступно для просмотра в прямом эфире.

В центре выступлений новое отредактированное издание книги «Русский Космизм», опубликованное совместно с «e-flux» и MIT Press. На мероприятии будет представлен всемирно известный искусствовед и философ Борис Гройс в диалогах с искусствоведом Клэр Бишоп и художником и соредактором журнала «e-flux» Антоном Видокле.

Тема книги - русский Космизм, который представляет из себя совокупность религиозно-философских, мистических, художественно-эстетических и научно-футурологических течений начала 20 века, объединённых в одну общность на основании наличия в них представлений о человеке и человечестве связанных в единое целое с космосом. Идеология Космизма состояла из различных элементов, включая философию, этику и религию, сочетающие как восточные, так и западные традиции. Космизм также касался истории и философии происхождения и будущего человечества и самого космоса.

Космизм был разработан российским философом Николаем Федоровым, который утверждал, что космос держит ключ к бессмертию и неограниченным ресурсам. Согласно его теориям, человечество имеет этическое обязательство заботиться о своих больных с помощью науки и техники, однако Космизм вышел за рамки этого в поисках победы над смертью.

Философия Космизма нашла вторую жизнь после Октябрьской революции и вдохновила новое поколение русских художников, кинематографистов, поэтов, писателей, архитекторов, театральных режиссеров и композиторов - Достоевский и Толстой, как известно, были знакомы с текстами Федорова.
В 1930-х годах, Космизм был уничтожен Сталином, а вместо него был установлен режим Соцреализма, провозглашенный официальным художественным движением СССР. Многие из последователей этого направления были либо заключены в тюрьму, либо казнены, однако, сегодня Космизм снова становится актуальным в эпоху столкновения научного и философского представлений о мироздании.