Master painter Pavel Korin’s exquisite portraits on display at the Tretyakov Gallery in Moscow
14.03.2018
2017 marked the 125 year anniversary of the birth, and the 50 year anniversary of the death of famous Russian painter Pavel Korin (1892-1967).

Korin was born in Palekh, Russia in 1892 into a family of professional icon painters. The artist attended the School for Icon Painting in Palekh where he acquired his formal certificate as an icon painter, eventually moving to Moscow where he worked at the Don Monastery’s icon shop.

In 1911, he was invited to work as an apprentice for famous Soviet painter, Mikhail Nesterov, where Korin painted frescoes of The Intercession Church at the Convent of Martha and Mary in Moscow. Nesterov insisted on Korin gaining a formal education in easel painting, and subsequently arranged his admission to the Moscow School of Painting, Sculpture and Architecture in 1912. Many years later, in 1935, in a letter to Nesterov, Korin wrote: “You ignited a fire within my soul, your fire, you are to blame that I have become an artist.”

During his lifetime, Korin was not only a painter but also a collector and restorer. He had a prolific career, creating several monumental paintings and graphic works, but he was also determined to collect and preserve the work of artists who came before him.

The large collection of icons collected by Korin, remains one of the most famous and studied collections in Russia today.

The painter had a very special relationship with the Tretyakov Gallery as it was the first to acquire his paintings in 1925, not to mention in 1944 the gallery housed Korin’s very first solo exhibition. Furthermore, he also did restorative work for the gallery, working on several paintings of Vereshchagin and Nesterov, and frequently appeared as a consultant at the restoration board meetings.

To honor the memory of the great painter, the Tretyakov Gallery presents a substantial display of his work featuring a series of artist’s famous portraits created between 1930s and 1950s, featuring images of painters, writers and artists. Furthermore, on show are the lesser known portraits of the clergy which were planned as a prelude to the unfortunately unrealized painting “Requiem. Disappearing Russia”.

Although the painting was never realized Requiem is considered one of the central pieces in Pavel Korin’s legacy. The idea for the painting was conceived during the funeral of the Patriarch Tihonov in the Don Monastery, in 1925, and although Korin did paint 29 preparatory portraits, designed as sketches for the master painting, the canvas intended for Requiem remained untouched.

The exhibition will run until 18 April 2018.

29214815_1522682431177971_8988814144719290368_n
Old skaz, 1943
Старый сказ, 1943

282adcdeb9014397306332e38fb23e47
Иеромонах Пимен и епископ Антонин, 1935
Hieromonk Pimen and Bishop Antonin, 1935

9308c3263dff1af23d8e8f63308f77f2
Северная баллада, 1943
The northern ballad, 1943

Изысканные портреты мастера живописи Павла Корина на выставке в Третьяковской Галерее в Москве

2017 год ознаменовал 125-летие со дня рождения, а также 50-летие со дня смерти знаменитого русского художника Павла Дмитриевича Корина (1892-1967).

Корин родился в Палехе в 1892 году в семье профессиональных иконописцев. Художник посещал школу иконной живописи в Палехе, по окончанию которой Корин переехал в Москву, где работал в иконописной палате Донского монастыря.

В 1911 году Корина пригласил на работу в качестве ученика известный русский художник Михаил Нестеров, вместе с которым они расписывали церкви. Увидев талант своего ученика Нестеров настоял на том, чтобы Корин получил формальное образование в области живописи и организовал его прием в Московскую школу живописи, скульптуры и архитектуры в 1912 году. Много лет спустя, в 1935 году, в письме к Нестерову Корин писал: «Вы бросили мне в душу Ваш пламень, Вы виновник того, что я стал художником».

На протяжении своей жизни Корин был не только художником, но и коллекционером, а также реставратором. У художника была плодотворная карьера, в течении которой он создал много монументальных полотен, графических работ, а также собирал работы художников-предшественников.
Большая коллекция икон собранных Кориным остается по сей день одной из самых известных и изученных коллекций в России.

У живописца были очень особые отношения с Третьяковской галереей, так как именно Третьяковка впервые приобрела его картины в 1925 году, не говоря уже о том, что в 1944 году в галерее разместилась первая персональная выставка Корина. Кроме того он выполнял реставрационную работу для музея, трудясь над многими картинами Верещагина и Нестерова. Также он часто выступал в качестве консультанта на собраниях реставрационных советов.

Чтобы почтить память великого художника Третьяковская галерея представляет обширную выставку творчества мастера. Выставлены портреты художников, артистов и писателей, созданные Корином в период с 1930-х по 1950-е годы. Кроме того, в экспозиции представлены менее известные портреты духовенства, которые планировались как этюды для нереализованной картины «Реквием. Исчезающая Россия». Концепция этой работы занимает одно из центральных мест в наследии Павла Корина. Но, несмотря на то, что художник написал 29 подготовительных портретов, холст, предназначенный для «Реквиема», к сожалению остался нетронутым.

Выставка продлится до 18 апреля 2018 года.