Continued investigation into the Ghent Museum scandal results in police raids
21.03.2018
The Museum voor Schone Kunsten in Ghent has recently been under fire following a scandalous exhibition featuring 26 very suspicious works of Russian avant-garde. The Museum has since removed the works, and shut down the exhibition following an uproar generated by an open letter addressed to the Museum by 10 experts in the field. The dubious works have since been returned to the owner, Russian businessman Igor Toporovsky. 

The Director of the Museum, Catherine de Zegher has faced a lot of scrutiny as a result of the scandal and has since lost the trust of the board of directors, resulting in her temporary suspension.

The suspended director has made several false claims during the investigation, and has refused to take responsibility for her actions. De Zegher has not only allowed the highly questionable works to appear in the Museum, but has also attempted to shift blame to two foreign experts, Noemi Smolik and Magdalena Dabrowski, both of whom have denied any involvement in the preparation of the show. Her questionable actions have resulted in the alleged forgeries appearing on the walls of the museum, despite a lack of documentation of their provenance. In response to questions regarding the lack of a proper authentication procedure prior to the exhibition, de Zegher declared that her 35 years of curatorial experience qualified her to determine the authenticity of the work. Although many questions remain unanswered, de Zegher’s lawyer has denied to comment seeing as the investigation is currently still ongoing.

Meanwhile in Wiesbaden, two men have been sentenced to time and fines due to the sale of forged paintings which had been attributed to artists including El Lissitzky, Kazimir Malevich and Alexander Rodchenko. The men were taken into police custody and handled by the juridical system which announced the sentence last week.

On Monday Ghent’s public prosecutor’s office and federal police in east Flanders have interviewed de Zegher and carried out several raids on homes across Belgium. The Flemish newspaper De Standaard reports that documents and computers have been seized during the raids.

The police was prompted into action after a formal complaint had been made by four art dealers from London and New York, as well as a descendant of one of the artists whose work had been allegedly forged. The prosecutor’s office has declined to comment on the targets of its investigation as it is currently ongoing.

Russian avant-garde has historically fallen victim to forgers due to turbulent history, easily reproducible composition as well as a lack of mutual understanding between the experts in the field. This has resulted in damage to the art market and the museum world, where a rising distrust of the Russian avant-garde begs the question: What can be done to prevent these situations from unfolding in the future?

img_3279_1

Продолжение расследования скандала в музее Гента вызвало полицейские рейды

Мuseum voor Schone Kunsten в Генте находится в центре новостей в связи со скандальной выставкой с участием 26 очень подозрительных работ русского авангарда. Музей закрыл выставку после волны критики, вызванной открытым письмом, адресованным музею 10 экспертами. С тех пор сомнительные работы были возвращены их владельцу, русскому бизнесмену Игорю Топоровскому.

Директор музея Кэтрин де Зегер столкнулась с серьезными обвинениями в результате скандала и в этой связи потеряла доверие совета директоров музея, что привело к ее временной отставке.

Отстраненная директор сделала несколько ложных заявлений во время расследования и отказалась от ответственности за свои действия. Де Зегер не только позволила очень сомнительным работам появиться на стенах Музея, но также попыталась переложить вину на двух иностранных экспертов — Ноэми Смолик и Магдалену Дабровски, которые обе отреклись от какого-либо участия в подготовке к выставке. Сомнительные решения директора позволили сомнительным работам появиться в Музее, несмотря на отсутствие документации об их происхождении и аутентичности. Отвечая на вопросы относительно несоблюдения необходимой процедуры проверки подлинности произведений перед выставкой, Зегер заявила, что ее 35-летний кураторский опыт дал ей нужный навык для того, чтобы определить подлинность работ. Несмотря на то что многие вопросы все еще остаются без ответа, адвокат де Зегер отказался от комментария, поскольку расследование все еще продолжается.

Между тем, в Висбадене двое мужчин были приговорены к сроку и штрафам из-за продажи поддельных картин, которые были приписаны художникам, включая Эль Лисицкого, Казимира Малевича и Александра Родченко. Обвиняемые были взяты под стражу и прошли через судебный процесс, который объявил приговор на прошлой неделе.

В понедельник, государственная прокуратура Гента и федеральная фламандская полиция взяли интервью у де Зегер и провели несколько рейдов по домам в Бельгии. Фламандская газета De Standaard сообщает, что во время рейдов были изъяты документы и компьютеры.

Полиция была введена в действие после того, как официальная жалоба была подана четырьмя арт-дилерами из Лондона и Нью-Йорка, а также потомком одного из художников, чья работа якобы была подделана на выставке в Генте. Прокуратура отказалась комментировать свое расследование поскольку в настоящее время оно продолжается.

Русский авангард стал жертвой массовых фальсификаций из-за бурной истории, легко воспроизводимых композиций, а также отсутствия взаимопонимания между экспертами в этой области. Это привело к серьезному ущербу арт-рынку и снижению престижа музейного мира, где растущее недоверие к русскому авангарду вызывает вопрос: что можно сделать, чтобы предотвратить очередное повторение таких скандалов в будущем?