Russian avant-garde you can trust, at the Russian Museum in St. Petersburg
22.03.2018
Recently, the Russian avant-garde has been in the spotlight for all the wrong reasons. The last few months have been dominated by news of dubious art; the grand fiasco at the Museum voor Schone Kunsten in Ghent was followed by news of the conviction of two men in Wiesbaden related to the sale of forged artworks. 

However amidst the suspicious paintings and questionable exhibitions, the Russian Museum in St Petersburg is one destination for Russian avant-garde you can trust. The Museum houses a large collection of Russian art from across the centuries, including a permanent exposition of 20th century art. It includes the iconic works of the greatest masters from the "The Jack of Diamonds" collective, the founders of the Russian avant-garde: M. Larionov, N. Goncharova, V. Kandinsky, K. Malevich, V. Tatlin, A. Rodchenko, A. Exter, L. Popova, N. Altman, N. Puni and others.

The collective, sometimes also referred to as “The Knave of Diamonds” in English, was founded in Moscow in 1910 by a group of avant-garde artists following an exhibition of the same name held in Moscow in the same year. The Knave of Diamonds featured the cubist work of French painters Henri Le Fauconnier, André Lhote, Albert Gleizes and Jean Metzinger as well as four Russian artists: Mikhail Larionov, Natalia Goncharova, Kazimir Malevich and Léopold Survage. The purpose of the exhibition was to offer young Russian artists a chance to get onto the main road despite the cliquishness of their contemporary Art world. The name for the exhibition was adopted by Mikhail Larionov, simply, because he liked the sound of it.

Furthermore, the Museum is equipped with a multimedia hall which offers an opportunity to view more than 20 films about the artists of Russian avant-garde in several languages.

Aside from the familiar avant-garde, the 20th century portion of the Museum also features several other sections. One of these is dedicated to the work of K. Petrov-Vodkin and P. Filonov, while others are dedicated to the art of the 1920s-1930s, art from the period of the Great Patriotic War and Russian art of the 1950s. There is also an exposition dedicated to the art of the 1960-2000s which introduces the audience to works executed in the so-called "severe style", a turning point in the history of post-war Soviet art, as well as various other trends in the development of Soviet art in the 1970-1980s. The final section represents the work of nonconformist artists, which have been celebrated in the West seeing as many opposed the socialist regime and fled Russia under pressure.

With a large selection of 20th century Russian art and plenty of engaging education material, the Pushkin Museum makes the perfect destination to encounter genuine, Russian avant-garde and much more.

Untitled

Untitled2

Untitled3

Русский авангард, которому можно доверять, в Русском Музее в Санкт-Петербурге

В последнее время Русский авангард находится в центре внимания прессы и культурного сообщества по весьма сомнительным причинам. За грандиозным фиаско в Museum voor Schone Kunsten в Генте последовали новости о приговоре двум мужчинам в Висбадене, связанным с продажей поддельных работ.

Однако среди подозрительных картин и сомнительных выставок, Русский Музей в Санкт-Петербурге является одним из источников для знакомства с русским авангардом, которому вы можете доверять. В музее хранится большая коллекция русского искусства, в том числе постоянная экспозиция искусства ХХ-го века. Она включает в себя культовые произведения величайших мастеров из общества «Бубновый валет», основоположников русского авангарда, таких как: М. Ларионов, Н. Гончарова, В. Кандинский, К. Малевич, В. Татлин, А. Родченко, А. Экстер, Л. Попова, Н. Альтман, Н. Пуни и другие.

«Бубновый валет» был основан в Москве в 1910 году группой художников-авангардистов после одноименной выставки, состоявшейся в Москве в том же году. На выставке можно было увидеть кубистские работы французских художников Анри Ле Фоконье, Андре Лхоте, Альберта Глейсеса и Жана Метцингера, а также четырех русских художников: Михаила Ларионова, Натальи Гончаровой, Казимира Малевича и Леопольда Сурважа. Цель выставки заключалась в том, чтобы предоставить молодым русским художникам возможность заявить о себе в мире искусства. Название «Бубновый валет" было выбрано Михаилом Ларионовым просто потому, что ему понравилось как оно звучало.

Кроме того, Русский Музей оснащен мультимедийным кинотеатром, который предлагает просмотр более 20 фильмов о художниках Русского авангарда на нескольких языках.

Помимо авангарда, коллекция работ ХХ-го века имеет также несколько других разделов. Один из них посвящен работам К. Петрова-Водкина и П. Филонова, другие посвящены искусству 1920-1930-х годов, периода Великой Отечественной войны и 1950-х годов. Экспозиция, посвященная работам 1960-2000-х годов, представляет картины, выполненные в так называемом «суровом стиле», являющимся поворотным в истории послевоенного советского искусства. Представлены также и другие тенденции в развитии советского искусства 1970-1980-х годов. В заключительном разделе представлены работы нонконформистских художников, которые выступали против социалистического режима. Некоторые из них стали известными на западе в связи с тем, что были вынуждены покинуть Россию под давлением властей.

Предлагая широкий выбор русского искусства ХХ-го века и много привлекательного учебного и методического материала, Русский Музей идеально подходит для знакомства с подлинным Русским авангардом.