Collection of Suprematist graphic work donated to the Russian Museum in St. Petersburg
28.03.2018
The Russian Museum has received a generous donation of 160 graphic works by Malevich from Nina Suetin, the daughter of Nikolai Suetin, a famous Russian Suprematist artist. Having passed away in 2016, Nina was an architect by trade, however she was not only the director of her own architectural firm but during her life she also became a recognized expert of Kazimir Malevich’s work.  

Nina Suetin passed away in 2016, but in an interview of the same year with GARAGE Russia she said: "When I first came to New York with its glass skyscrapers, it was like I was in the world of Malevich. Unfortunately, not everyone here understands that yet, the leading St. Petersburg architects say: "Malevich? That’s long in the past" however I answer: “My dear, I feel sorry for you!” I don’t see anything new at the exhibitions that would hit the bar raised by the Suprematists. Nothing new has been created since."

The Museum is the largest collection of Malevich’s work with an already existing collection of 60 graphic works, 101 paintings, two architectural models as well as several painted objects. Malevich was in charge of an experimental laboratory at the Russian Museum during his waning years, and after his death in 1935, the Museum inherited his large collection.

Furthermore, aside from Malevich, the Museum also received work by five other brilliant Suprematists: Nikolai Suetin, Anna Leporskaya, Lev Yudin, Konstantin Rozhdestvensky and Ilya Chashnik.

Currently, the Museum staff has assessed and researched this legacy of Malevich, and are currently in the process of deciding how to curate the work for the public. The deputy director of Research, Evgenia Petrova, says that first they must determine the context in which they will present the work, after all its hard to just exhibit geometric Suptrematist drawings on their own.

The Museum plans to introduce the visitors to previously unseen work by Malevich, at the end of 2018.

351111
Supremus N56, oil on canvas, Kazimir Malevich, 1916
Супремус №56, Масло, Холст, Казимир Северинович Малевич, 1916

355195
The design for a wall painting, Nikolai Suetin, 1920
Дизайн настенной росписи, Николай Михайлович Суетин, 1920

Собрание супрематистских графических работ подарено Русскому Музею в Санкт-Петербурге

Государственный Русский Музей получил щедрый дар, 160 графических работ  Малевича, от Нины Суетиной, дочери Николая Суетина, известного русского супрематистского художника. Нина Николаевна была архитектором по профессии, однако, она была не только директором собственного архитектурного бюро, но стала также и признанным экспертом по Казимиру Малевичу.

Нины Суетиной не стало в 2016 году, но в интервью того же года журналу GARAGE Russia, она успела рассказать: «Когда я в первый раз попала в Нью-Йорк с его стеклянными небоскребами, я как будто попала в мир Малевича. У нас, к сожалению, еще не все это не понимают, ведущие петербургские архитекторы говорят: „Малевич? Это же давно устарело!“, — а я отвечаю: „Дорогой, мне тебя очень жалко!“ На выставках я не вижу ничего нового, что перевернуло бы тот пласт, который был создан супрематистами. Нового еще ничего не создано».

В Русском Музее хранится крупнейшая коллекция работ Малевича, насчитывающая 60 графических произведений, 101 живописное полотно, две архитектурные модели, а также предметы прикладного искусства. Малевич руководил экспериментальной лабораторией в Русском Музее в последние годы своей жизни, а после его смерти в 1935 году Музей унаследовал коллекцию его работ.

Помимо Малевича, Музей получил произведения еще пяти блестящих Супрематистов: Николая Суетина, Анны Лепорской, Льва Юдина, Константина Рождественского и Ильи Чашника.

Сотрудники Музея исследовали наследие Малевича и в данный момент находятся в процессе принятия решения о том, как представить эти работы публике. Заместитель директора Русского музея по научной работе Евгения Петрова говорит, что сначала надо определить контекст, в котором они представят эти произведения, потому как, геометрические супрематистские рисунки сами по себе сложны для восприятия зрителем.

Музей планирует первый показ новой графики Малевича в конце 2018 года.