“The Artist Nikich. The World Inside and the Life Outside” now open at the Tretyakov Gallery
30.03.2018
The exhibition at the Tretyakov Gallery coincides with the 100 year anniversary of the birth of Anatoly Nikich (1918 - 1994) and is dedicated to celebrating his life and work. Although Nikich is little known to the general public today, during his lifetime the artist was widely recognized by art critics. Today, many of his works belong to Museum collections all over the world. 

Nikich’s personal art style was only formed in the 1960s when the artist was finally able to overcome the trials and trauma he had faced during his childhood: the execution of his father, the arrest of his mother, the flight to Siberia and the Second World War. After the war, Nikich became famous for his large war paintings and he became known as an excellent representative of the so-called “severe style.” However, although his war paintings are some of the best representations of the style and are widely recognized as landmark paintings of the 60s, to classify him merely as an artist of the severe style, does him injustice.

Nikich was also the author behind the idea of "the world in the artist's studio" according to which all of life, the essence of being, is contained within the artist’s studio. There, in his studio, Nikich was able to experiment with the still life enabled him to share something personal and for a moment, forget about the outside world. The many still lives produced in his studio depict various household objects, fabrics, flowers, frames and other things which could be found around his studio. Sometimes he would reproduce other paintings, other times his own graphic work. The studio series allowed Nikich to experiment away from the restrictions of the Socialist regime and to form his own, unique, style.

The exposition consists of 75 paintings, 37 graphic works, wooden objects, archival material and a multimedia installation. However, although the exhibition features a large amount of material, instead of being presented chronologically, it aims at a multi-focal representation.

The exhibition features four sections. The section entitled “The Meanings of Movement, Quiescence and Resistance” features the artist’s primary works, including “War Correspondents” (1965), a landmark painting of the progressive art of the 1960s. The “Contexts” section features paintings which reveal the correlation and changes between Nikich’s life and his artistic language, taking in consideration and sociopolitical realities of the time. The last two sections “Values and People” and “At the Studio” take on a biographical approach, examining archival photos, unreleased video, audio and documents which reveal much more about Nikich’s personality as well as his circle of friends.

The exhibition will run until May 13 at the Tretyakov Gallery in Moscow.

15203
Military correspondents, 1965
Военные корреспонденты, 1965

eee2627f673e781d5aaf27be4b4cafbf
Pomona, 1979
Помона, 1979

Выставка «Художник Никич. Мир внутри и жизнь снаружи» открыта в Третьяковской Галлерее 

Выставка в Третьяковской галерее приурочена к 100-летию со дня рождения живописца Анатолия Юрьевича Никича (1918–1994) и посвящена его жизни и творчеству. Хотя Никич мало известен широкой публике, во время своей жизни художник был признан профессиональной критикой. Сегодня многие из его работ находятся в коллекциях Музеев по всему миру.

Персональный художественный стиль мастера сформировался только к 1960-м годам, когда художник смог преодолеть испытания детства и юности: расстрел отца, арест матери, эвакуацию в Сибирь и участие во Второй мировой войне. После войны Никич прославился своими крупными полотнами на военную тему и стал известен как представитель «сурового стиля». Хотя его военные картины являются одними из лучших представлений о стиле и широко признаны знаковыми работами 60-х годов, его сложно классифицировать просто как художника сурового стиля.

Никич также был автором идеи «Мир в мастерской художника» согласно которой, вся жизнь и сущность бытия содержится в мастерской художника. Там, в своей студии, Никич мог свободно экспериментировать с натюрмортом, что позволяло ему делиться чем-то личным и на мгновение забыть о внешнем мире и актуальных темах. Многие натюрморты, созданные в его мастерской, изображают различные предметы домашнего обихода, ткани, цветы, подрамники и другие вещи, которые находились вокруг. Иногда он воспроизводил любимые картины, или собственные графические работы. Серия этих работ позволила художнику экспериментировать с ограничениями социалистического режима и сформировать свой уникальный стиль.

На выставке представлены 75 картин, 37 графических работ, объекты из дерева, архивные материалы и мультимедийная инсталляция. Большое количество материала экспозиции не выстроено в хронологическом порядке, в связи со стремлением организаторов познакомить зрителя с многосторонним творчеством Никича в более широком контексте отечественного искусства 1950–1990-х годов.

Выставка состоит из четырех секций. В разделе «Смыслы движения, покоя и сопротивления» показаны основные работы художника, среди которых «Военные корреспонденты» (1965), знаковая картина прогрессивного искусства 1960-х годов. В разделе «Контексты» представлены картины, в которых выявляются корреляции и изменения между жизнью Никича и его художественным языком, принимая во внимание социально-политические реалии того времени. Последние два раздела «Ценности и люди» и «В мастерской» используют биографический подход, рассматривая архивные фотографии и документы, видео и аудио, который полнее раскрывают личность Никича и свидетельствуют о круге его друзей.

Выставка продлится до 13 мая в Третьяковской галерее в Москве.