Symposium in Vladimir dedicated to the queen of Russian avant-garde
19.04.2018
The city of Vladimir, just outside of Moscow, hosted the third Rozanova Symposium dedicated to the Russian avant-garde and one of it’s most famous figures.
The queen of Russian avant-garde, Olga Rozanova, was one of the pioneers of the movement famous work her work in the styles of Suprematism, Neo-Prinitivism and Futurism. Her name, forever embedded into the international art history, appears alongside those of Kazimir Malevich and Vladimir Tatlin.

Born in the small town of Melenki near the city of Vladimir, Rozanova’s father was a district police officer, her mother - the daughter of an Orthodox priest. Although Rozanova wasn’t born into a family of creatives, in 1904 she moved to Moscow to attend the Bolshakov Art School, where she worked under Nikolai Ulyanov and sculptor Andrey Matveev.

Although Rozanova is not accepted for admission to the famous Stroganov School of Applied Art, the young artist begins to train in the private studio of artist Konstantin Yuon.

Rozanova joins the Soyuz Molodyozhi in 1911 and exhibits work with the group in St. Petersburg where she first comes across the Donkey's Tail, a Moscow-based artistic group led by Mikhail Larionov. Although Rozanova later attempted to organize a joint exhibition, the project was never realized and Soyuz Molodyozhi disbanded in 1914. The same year, Rozanova exhibits her futurist work in Rome alongside artists like Alexander Archipenko, Nikolai Kulbin, and Aleksandra Ekster.

In 1916 she joins Supremus, a group of Russian avant-gardists led by Kazimir Malevich. By this time her style has developed from futusim into pure abstraction, her compositions now emphasizing the visual weight and the use of color. For the next few years, Rozanova continues to create a series of non-objective paintings, including the famous Non-objective composition, also known as the Green Stripe (1918).

Rozanova died of complications from a cold she contracted during the preparations for the first anniversary of the October Revolution, at the age of 32.

The symposium, held at the house where Rozanova would spend her summers painting, brought together experts of Russian avant-garde who discussed the increased amount of forgeries on the art market. The popularity of Rozanova on the art market surged after she was featured at a large international exhibition Amazons of the Avantgarde, and so did the amount of fakes. Experts say that on one hand, the increased amount of forgeries shows a popularity of the artist, one of the forgeries sold at a price of €180,000. On the other hand, however, the forgeries which have flooded the art market, undermine the essence of her art.

Selfportrait_Rozanova_1912_1
Self portrait, 1912
Автопортрет, 1912

Flight_of_Airplane_Rozanova_1916
Flight of airplane, 1916
Полет самолета, 1916 

Во Владимире прошел симпозиум посвященный королеве Русского авангарда

В городе Владимире недалеко от Москвы состоялся третий «Розановский симпозиум», посвященный Русскому авангарду и одной из его самых известных фигур.
Королева русского авангарда Ольга Розанова была одним из пионеров движения, известная своей работой в стилях супрематизма, неопривитизма и футуризма. Ее имя, навечно вписанное в международную историю искусства, стоит рядом с именами Казимира Малевича и Владимира Татлина.

Розанова родилась в маленьком городке Меленьки недалеко от города Владимира. Отец ее был полицейским, а мать — дочерью православного священника. Хотя Ольга не была из творческой семьи, в 1904 году она переезжает в Москву и поступает в Большаковское художественное училище, где учится под руководством живописца Николая Ульянова и скульптора Андрея Матвеева.

Несмотря на то что, Розанову не принимают в знаменитую Строгановку, молодая художница начинает оттачивать свой талант в частной мастерской художника Константина Юона.

В 1911 году Розанова присоединяется к «Союзу Молодежи» и демонстрирует свои работы на выставках в Санкт-Петербурге, где впервые знакомится с московской художественной группой «Ослиный хвост» под руководством Михаила Ларионова. Позднее Розанова пыталась организовать совместную выставку, однако проект так и не был реализован, а Союз Молодежи был расформирован в 1914 году. В том же году Розанова показывает свои футуристические работы на выставке в Риме вместе с такими художниками, как Александр Архипенко, Николай Кульбин и Александра Экстер.

В 1916 году она присоединяется к «Супремусу», группе русских авангардистов во главе с Казимиром Малевичем. К этому времени ее стиль развился от футуризма до полной абстракции, работы художницы теперь подчеркивают композицию форм и игру цвета. В течение нескольких следующих лет Розанова продолжает создавать серию беспредметных полотен, в том числе знаменитую «Беспредметную композицию», также известную как «Зеленая полоса» (1918).

Розанова скончалась в возрасте 32 лет от дифтерии вследствие простуды, заработанной во время подготовки к первой годовщине Октябрьской революции.

На симпозиуме проведенном в доме, где Розанова проводила летние месяцы, собрались эксперты Русского авангарда, которые обсудили рост количества подделок на арт-рынке. Популярность Розановой выросла после того, как она была представлена ​​на большой международной выставке «Амазонки авангарда», тогда же увеличилось и количество подделок ее работ. Эксперты говорят, что количество подделок доказывает популярность художницы, одна из них была продана по цене 180 000 евро, однако, подделки, которые наводнили арт-рынок, искажают суть ее творчества.