Monumental kinetic sculpture from half a century ago, reconstructed at the GARAGE
27.04.2018
The GARAGE museum of contemporary art in Moscow is preparing to launch its brand new “Atom”, part of the Garage Square Commissions. The project is a reconstruction of one of Vyacheslav Koleichuk’s monumental kinetic sculptures, and an homage to one of Russia's key figures of kinetic art.

Koleichuk graduated from the Moscow Architectural Institute in 1966. He was a member of the collective of kinetic artists "Movement" and later, in 1968, founded the association "Mir". He worked in various research and educational institutions, and was in charge of the design of Soviet pavilions at the World Exhibitions in 1967, 1975 and 1985. He held more than 40 patents, was the author of several articles devoted to the history of constructivism and architecture, technical design, as well as theory and history of kinetism.

The original “Atom” (1967) was commissioned by the Kurchatov Institute of Nuclear Energy and built in 1967, for the fiftieth anniversary of the October Revolution. The construction appeared incredibly simple, although in fact the sculpture employed complex form building principles which came to be part of Koleichuk’s repertoire in his future works.

The central part of the Atom is the sphere-like construction in the centre made up by several metallic tubes. The sculpture is then set in motion by the wind, it’s surface reflecting sunlight in the day and projected colored lights in the night, triggers a multitude of shapes and forms, resulting in a spectacular light show.

The sculpture was originally created by the young artist together with his wife Marina Koleichuk, and engineer Gennady Rykunov. Commissioned during a time when the Soviet officials were interested in integrating art into the daily life of the city, the sculpture was originally installed in the square outside of the Institute.

The reconstruction team led by the artist himself, was joined by the composer Nikolay Khrust, who together with Koleichuk produced a new score for the installation, which will replace the lost original score by Leon Theremin. The music is composed to interact harmoniously with with sculpture and is synced to the light projects which only adds to the overalls mesmerizing effect of the work.

The exhibition will launch on the 6 of May and run until 26 August 2018.

Vyacheslav_Koleichuk
Atom, 1967
Атом, 1967

ГАРАЖ готовит реконструкцию монументальной кинетической скульптуры

Музей современного искусства ГАРАЖ в Москве готовится представить «Атом», новый проект программы Garage Square Commissions. «Атом» представляет собой реконструкцию одной из монументальных кинетических скульптур Вячеслава Колейчука, а также дань уважения одному из ключевых фигур кинетического искусства России.

Колейчук окончил Московский архитектурный институт в 1966 году. Он был членом коллектива кинетических художников «Движение», а позже в 1968 году основал группу «Мир». Работал в различных научно-исследовательских и учебных заведениях и отвечал за дизайн советских павильонов на Всемирных выставках в 1967, 1975 и 1985 годах. Вячеслав Колейчук имел более 40 патентов, был автором нескольких статей, посвященных истории конструктивизма и архитектуры, техническому дизайну, а также теории и истории кинетизма.

Оригинальный «Атом» (1967) был заказан Институтом атомной энергии Академии наук СССР им. И. В. Курчатова и создан к 50-летней годовщине Октябрьской революции. Конструкция казалась обманчиво простой, но на самом деле в ней использовались принципы формообразования, которые стали составной частью будущих работ художника.

Центральная часть скульптуры — сферическая конструкция состоящая из множества металлических трубок. Скульптура затем приводится в движение ветром, а поверхность, отражая солнечный свет днем и цветные световые проекции ночью, создает эффектное световое шоу.

Скульптура была создана молодым художником с помощью жены Марины Колейчук и инженера Геннадия Рыкунова. В то время, когда советские официальные лица были заинтересованы в интеграции искусства в повседневную жизнь города, скульптура была первоначально установлена ​​на площади перед зданием Института.

У команде по реконструкции во главе с самим художником, присоединился композитор Николай Хруст. Совместно с Колейчуком ор написал новую музыку, которая заменит потерянную оригинальную партитуру Леона Термена. Музыка гармонично взаимодействует со скульптурой и синхронизирована со световым спектаклем, что делает эффект от произведения даже более завораживающим и гипнотическим.

Выставка начнется 6 мая и продлится до 26 августа 2018 года.